web
statistics

7 bewezen manieren waarop matcha thee je gezondheid verbetert

Matcha is de laatste tijd enorm populair; overal, van gezondheidswinkels tot restaurants en café’s vind je matcha-shots, lattes, thee en zelfs desserts. Net als groene thee, is matcha afkomstig van de Camellia sinensis-plant. Het wordt echter op een andere manier geteeld en heeft een uniek nutriëntenprofiel. Boeren verbouwen matcha door hun theeplanten 20-30 dagen voor de oogst te bedekken zodat er geen direct zonlicht meer bij komt. Daardoor nemen de chlorofylproductie en het aminozuurgehalte toe en wordt de plant donkerder groen. Zodra de theebladeren zijn geoogst, worden de stengels en nerven verwijderd en worden de bladeren vermalen tot een fijn poeder dat bekend staat als matcha. Matcha bevat de voedingsstoffen uit het hele theeblad, wat resulteert in een grotere hoeveelheid cafeïne en antioxidanten dan normaal gesproken in groene thee. Studies naar matcha en de samenstelling ervan hebben vele voordelen vastgesteld, zoals dat het kan helpen de lever te beschermen, de gezondheid van het hart kan bevorderen en zelfs kan ondersteunen bij het afvallen. Hieronder vind je 7 gezondheidsvoordelen van matcha-thee, allemaal gebaseerd op de wetenschap.

1. Hoog in antioxidanten
Matcha is rijk aan catechinen, een klasse van plantaardige verbindingen in thee die fungeren als natuurlijke antioxidanten. Antioxidanten helpen bij het stabiliseren van schadelijke vrije radicalen, verbindingen die cellen kunnen beschadigen en chronische ziekten kunnen veroorzaken. Wanneer je matchapoeder aan heet water toevoegt om thee te maken, bevat de thee alle voedingsstoffen uit het hele blad. Waarschijnlijk zitten er meer catechinen en antioxidanten in matcha dan in gewone groene thee. Er is zelfs een schatting die zegt dat de hoeveelheid van bepaalde soorten catechinen in matcha tot 137 keer groter is dan in andere soorten groene thee (1). Een studie toonde aan dat het geven van matchasupplementen aan muizen de schade veroorzaakt door vrije radicalen vermindert en de antioxidantwerking versterkt (2). Het opnemen van matcha in je voeding kan je antioxidant-inname verhogen, wat kan helpen om celbeschadiging te voorkomen en zelfs je risico op verschillende chronische ziekten te verlagen (3).

Kortom: Matcha bevat een geconcentreerde hoeveelheid antioxidanten, die celbeschadiging kunnen verminderen en chronische ziekten kunnen voorkomen.

2. Kan helpen de lever te beschermen
De lever is van vitaal belang voor de gezondheid en speelt een centrale rol bij het afdrijven van giftige stoffen en bij de omzetting en verwerking van geneesmiddelen en voedingsstoffen. Uit sommige onderzoeken is gebleken dat matcha de gezondheid van je lever kan helpen beschermen. Een studie waarbij diabetische ratten 16 weken lang matcha kregen wees uit dat het hielp om schade aan zowel de nieren als de lever te voorkomen (4). Een andere studie gaf 80 mensen met niet-alcoholische leververvetting een placebo of 500 mg groene thee-extract per dag gedurende 90 dagen. Na 12 weken had het groene thee-extract gezorgd voor een aanzienlijke verlaging van het niveau van leverenzymen. Verhoogde niveaus van deze enzymen zijn een biomarker voor leverschade (5). Bovendien bleek uit een analyse van 15 studies dat het drinken van groene thee gepaard ging met een verminderd risico op leveraandoeningen (6). Het is echter belangrijk om te onthouden dat er andere factoren betrokken kunnen zijn bij deze associatie. Er is meer onderzoek nodig naar de effecten van matcha op de algemene bevolking, aangezien het meeste onderzoek zich beperkt tot studies naar de effecten van groene thee-extracten bij dieren.

Kortom: Sommige studies hebben aangetoond dat matcha leverschade kan voorkomen en het risico op leveraandoeningen kan verminderen. Er zijn echter aanvullende studies nodig om te kijken naar de effecten op de mens.

3. Verbetert de hersenfunctie
Sommige onderzoeken tonen aan dat verschillende van de componenten in matcha kunnen helpen de hersenfunctie te verbeteren. Een studie bij 23 mensen keek naar de manier waarop mensen een reeks taken uitvoeren die zijn ontworpen om de prestaties van de hersenen te meten. Sommige deelnemers consumeerden ofwel matchathee ofwel een reepje met 4 gram matcha, terwijl de controlegroep een placebothee of -reepje consumeerde. De onderzoekers vonden dat matcha voor verbeteringen zorgde in de aandacht, de reactietijd en het geheugen, in vergelijking met de placebo (7). Een andere kleine studie toonde aan dat het consumeren van 2 gram groene-theepoeder per dag gedurende 2 maanden de hersenfunctie bij oudere mensen hielp verbeteren (8). Bovendien bevat matcha een meer geconcentreerde hoeveelheid cafeïne dan groene thee, met maar liefst 35 mg cafeïne per halve theelepel (ongeveer 1 gram) matchapoeder. Meerdere studies koppelen het gebruik van cafeïne aan verbeteringen in de hersenfunctie, met vermelding van snellere reactietijden, meer aandacht en een verbeterd geheugen (91011). Matcha bevat ook een verbinding genaamd L-theanine, die de effecten van cafeïne verandert, door de alertheid te bevorderen en de snelle afname van het energieniveau die na cafeïnegebruik kan optreden te voorkomen (12). Het is ook aangetoond dat L-theanine de alfa-golfactiviteit in de hersenen verhoogt, wat kan leiden tot meer ontspanning en een afname van het stressniveau (13).

Kortom: Matcha blijkt de aandacht, het geheugen en de reactietijd te verbeteren. Het bevat ook cafeïne en L-theanine, die verschillende aspecten van de hersenfunctie kunnen verbeteren.

4. Kan helpen bij het voorkomen van kanker
Matcha zit vol met gezondheidsbevorderende stoffen, waaronder enkele die in verband zijn gebracht met kankerpreventie in reageerbuis- en dierstudies. In één studie verminderde het extract van groene thee de grootte van de tumor en vertraagde het de groei van borstkankercellen bij ratten (14). Matcha is vooral hoog in epigallocatechine-3-gallaat (EGCG), een type catechine waarvan is aangetoond dat het krachtige kankerwerende eigenschappen heeft. Een reageerbuisstudie wees uit dat de EGCG in matcha hielp bij het doden van prostaatkankercellen (15). Andere reageerbuisonderzoeken hebben aangetoond dat EGCG effectief is tegen huid-, long- en leverkanker (161718). Houd er rekening mee dat dit reageerbuis- en dierstudies waren, waarbij werd gekeken naar specifieke verbindingen die in matcha werden gevonden. Verder onderzoek is nodig om te bepalen hoe deze resultaten zich kunnen vertalen naar de mens.

Kortom: Reageerbuis- en dierstudies hebben aangetoond dat de verbindingen in matcha de groei van kankercellen kunnen remmen.

5. Kan de gezondheid van het hart bevorderen
Hartaandoeningen zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak en zijn verantwoordelijk voor naar schatting een derde van alle sterfgevallen bij mensen boven de 35 jaar (19). Sommige studies hebben aangetoond dat het drinken van groene thee, die een vergelijkbaar voedingsprofiel heeft als matcha, kan helpen bij de bescherming tegen hartziekten. Groene thee blijkt het totale en ‘slechte’ LDL-cholesterolgehalte te verlagen, evenals de triglyceriden (2021). Het kan ook helpen om de oxidatie van LDL-cholesterol te voorkomen, een andere factor die kan beschermen tegen hartaandoeningen (22). Observationele studies hebben ook aangetoond dat het drinken van groene thee gepaard gaat met een afname van het risico op hartaandoeningen en beroertes (2324). In combinatie met een evenwichtig dieet en een gezonde levensstijl kan het drinken van matcha helpen om je hart gezond te houden en om je tegen ziektes te beschermen.

Kortom: Studies tonen aan dat groene thee en matcha verschillende risicofactoren voor hartziekten kunnen verminderen.

6. Helpt bij het afvallen
Bekijk eens een willekeurig supplement voor gewichtsverlies; er is een goede kans dat bij de ingrediënten ‘groene thee-extract’ vermeld staat. Groene thee staat bekend om zijn vermogen gewichtsverlies te bevorderen. Studies tonen aan dat het kan helpen de stofwisseling te versnellen zodat het energieverbruik toeneemt en de vetverbranding wordt gestimuleerd. Een kleine studie toonde aan dat het innemen van groene thee-extract tijdens matige lichaamsbeweging de vetverbranding verhoogde met 17% (25). Een andere studie onder 14 mensen stelde vast dat een supplement met groene thee-extract het 24-uurs energieverbruik aanzienlijk verhoogde, in vergelijking met een placebo (26). Een overzicht van 11 studies toonde ook aan dat groene thee het lichaamsgewicht verminderde en hielp het gewichtsverlies te behouden (27). Hoewel de meeste van deze studies gericht waren op groene thee-extract, komt matcha van dezelfde plant en zou het hetzelfde effect moeten hebben.

Kortom: Sommige studies tonen aan dat groene thee -extract helpt bij het verhogen van de stofwisseling en de vetverbranding, die beide kunnen helpen gewicht te verliezen.

7. Matcha-thee is zeer eenvoudig te bereiden
Het is eenvoudig om van de vele gezondheidsvoordelen van matcha te profiteren – en de thee smaakt heerlijk. Je kunt traditionele matchathee maken door 1-2 theelepels (2-4 gram) matchapoeder in je kopje te zeven, er 60 ml heet water op te gieten en het te mengen met een bamboe garde. Je kunt ook de verhouding tussen matchapoeder en water aanpassen naar jouw smaak. Voor een dunnere thee neem je minder poeder, tot een halve theelepel (1 gram), wat je vermengt met 90-120 ml heet water. Als je de voorkeur geeft aan een meer geconcentreerde versie, combineer dan 2 theelepels (4 gram) poeder met slechts 30 ml water. Als je je creatief voelt, kun je zelfs matcha lattes, puddings of eiwitsmoothies proberen om het nutriëntengehalte van je favoriete recepten te verhogen. Zoals altijd is matigheid de sleutel. Alhoewel matcha vol zit met gezondheidsvoordelen, is meer niet noodzakelijkerwijs beter. In feite zijn er leverproblemen gemeld bij sommige mensen die dagelijks grote hoeveelheden groene thee dronken (28). Het drinken van matcha kan ook zorgen voor meer blootstelling aan verontreinigingen zoals pesticiden, chemicaliën en zelfs arseen dat in de grond zit waar de theeplanten worden geteeld (2930). De maximaal toelaatbare inname van matchapoeder is onduidelijk en verschilt per persoon. Om het veilig te houden dien je matchapoeder met mate te nuttigen. Het is het beste om je te houden aan 1-2 kopjes per dag en te zoeken naar een gecertificeerd biologische soort, zodat je optimaal profijt hebt van de gezondheidsvoordelen van matcha zonder het risico te lopen op bijwerkingen.

Kortom: Er zijn vele manieren om matcha te bereiden, dus kies de manier die jou het beste bevalt. Je kunt het ook toevoegen aan allerlei verschillende recepten.

Om te onthouden
Matcha komt van dezelfde plant als groene thee, maar omdat het van het hele blad wordt gemaakt, bevat het verhoudingsgewijs meer antioxidanten en heilzame plantenstoffen. Studies hebben een verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen aangetoond van matcha en de verbindingen die het bevat, variërend van meer gewichtsverlies tot het verminderen van het risico op hartaandoeningen. Het beste van alles is dat de thee eenvoudig te bereiden is, zodat je het moeiteloos kunt toevoegen aan je voeding en de dag meer smaak kunt geven (met toestemming vertaald).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

4 gedachten over “7 bewezen manieren waarop matcha thee je gezondheid verbetert”

  1. De matcha thee die je kunt kopen in gezondheidswinkels of restaurants en cafe’s, blijken de meeste kleurstof te gebruiken! Dus pas ermee op! Dat heb ik ergens gelezen.
    De bio matcha met zo’n klopper dat durf ik wel aan bij een vertrouwde online biowinkel.

    Beantwoorden
  2. Hoi Juglen. Als eerst wil ik zeggen dat ik je artikelen en boek heel erg waardeer, ik haal veel waarde uit je werk.

    Ik heb onlangs de green tea matcha mint van pickwick gekocht, dus ik was aangenaam verrast om dit artikel in mijn inbox te krijgen. Nou zie ik dat deze thee maar voor 2% uit ‘matcha granules’ bestaat. Ik vraag me af of dit genoeg is om daadwerkelijk de gezondheidsvoordelen van matcha te genieten? Is dit de standaard of kan ik beter op zoek gaan naar een ander merk?

    Beantwoorden

Plaats een reactie