Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van bloemkool

De voedingswaarde van bloemkool

Voedingswaardetabel van bloemkool per 100 gram:

Per 100 g / ml Bloemkool ADH*
kcal 25 1,25%
Kj 106 1,26%
Water (g) 91,8 4,59%
Eiwit (g) 1,9 3,39%
Koolhydraten (g) 2,9 1,12%
Suiker (g)
Vet (g) 0,2 0,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 2,2 6,29%
A (mg)
B1 (mg) 0,04 3,64%
B2 (mg) 0,04 2,67%
B3 (mg) 0,5 3,13%
B5 (mg) 0,7 14,00%
B6 (mg) 0,132 8,80%
B11 / Foliumzuur  (ug) 67 22,33%
B12 (ug)
C (mg) 25 33,33%
D (ug)
E (mg) 0,2 2,00%
Vitamine K (ug) 31 25,83%
Natrium (mg) 8 0,80%
Kalium (mg) 296 8,46%
Calcium (mg) 28 2,80%
Fosfor (mg) 48 6,00%
IJzer (mg) 0,3 3,75%
Jodium (ug) 2,5 1,67%
Magnesium (mg) 12 4,00%
Koper (mg) 0,03 3,33%
Selenium (ug) 0,6 1,09%
Zink (mg) 0,37 2,47%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over bloemkool
De bloemkool valt onder de koolsoorten en behoort tot de kruisbloemenfamilie. Van de bloemkool eten we eigenlijk de bloemknop. Door zijn neutrale, toegankelijke smaak is het een geliefde groente in Nederland.

Herkomst en groeiwijze
Al sinds de zestiende eeuw wordt bloemkool in heel Europa verbouwd en van de Romeinen is bekend dat zij de milde smaak van deze groente zeer konden waarderen. Bloemkolen groeien boven de grond met flink wat blad. Voor de verkoop wordt het blad grotendeels verwijderd. Bloemkolen kunnen ontzettend groot worden, maar zijn ook klein al eetbaar en hebben dan zelfs wat meer smaak. Er is sprake van een zomer-, herfst- en lenteteelt. De winterteelt is een gevoelige onderneming, vanwege de kans op vorstschade.

Verkrijgbaar
De bloemkolen uit Nederland liggen van juni tot uiterlijk november in de winkel. De rest van het jaar komt bloemkool afwisselend uit Frankrijk en Spanje. Als je een bloemkool koopt, mag het snijvlak aan de stronk niet sterk verkleurd zijn. Verder moet hij stevig aanvoelen en nog goed gesloten zijn. Een bruin plekje hier en daar is meestal geen probleem. Dit kan ontstaan door blootstelling aan het zonlicht. Maar kan je het plekje wat indrukken, dan is de bloemkool niet vers meer.

Bewaren
Bewaar een bloemkool bij voorkeur in de koelkast, daar blijft deze groente maximaal 10 dagen goed. Verpak de groente in een open plastic zak.

Toepassing
Dankzij de neutrale smaak en de gemakkelijke bereiding is de bloemkool op tal van manieren klaar te maken. Vroeger vormde de groente een vast onderdeel van het trio: aardappelen, groente, vlees. Tegenwoordig is de bloemkool bezig aan een comeback en worden de roosjes verwerkt in curry’s, hartige taarten, pizza’s, als vervanging voor couscous of rijst en zelfs als ontbijtpap.

Rauwe bloemkool is ook erg lekker als hartige snack met een dip of in een salade met sinaasappel en kerrie. Geroosterd uit de oven heeft een bloemkool meer smaak dan gekookt. Het is ook leuk om een bloemkool in zijn geheel te bereiden. Snijd de bovenkant dan kruisgewijs in.

Wist je dat:

  • Een bloemkool mooi wit is, omdat telers de kool tijdens de groei met de hand afdekken met zijn eigen bladeren?
  • Er naast witte bloemkolen ook groene en paarse bestaan? Deze zijn tijdens de groei meer blootgesteld geweest aan het zonlicht.
  • Er soorten worden ontwikkeld waarbij de bladeren zelf om de kool heen groeien, zodat dit niet meer handmatig hoeft te gebeuren?
  • Je de bladeren van de bloemkool ook kunt eten? Bijvoorbeeld door een roerbakschotel of stamppot?
  • Bloemkool zeer licht verteerbaar is?
  • De romanesco, met de geelgroene piramidevormige krop, verwant is aan de bloemkool?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van bloemkool
Bloemkool is rijk aan de antioxidant sulforafaan. Deze stof bezit volgens verschillende onderzoeken kankerremmende eigenschappen (1).

De stof indole-3-carbinol (I3C) in bloemkool heeft het vermogen ontstekingen in het lichaam te verminderen (2). Ook is I3C in staat verschillende soorten kanker te remmen, zoals prostaat- en borstkanker (3, 4).

Uit ander onderzoek blijkt dat bloemkool beter niet in water gekookt kan worden, bij stomen en roerbakken blijven de aanwezige micronutriënten beter behouden (5).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Lenzi M, Fimognari C, Hrelia P. Sulforaphane as a promising molecule for fighting cancer. Cancer treatment and research. 2014; 159:207-23.

(2) Chang H, Wang M, Hsu C, Liu M, Chan M, Chen Y. Suppression of inflammation-associated factors by indole-3-carbinol in mice fed high-fat diets and in isolated, co-cultured macrophages and adipocytes. Int J Obes Relat Metab Disord. 2011; 35(12):1530-1538.

(3) Sarkar FH, Li Y. Indole-3-carbinol and prostate cancer. The Journal of nutrition. 2004; 134(12 Suppl):3493S-3498S.

(4) Auborn KJ, Fan S, Rosen EM. Indole-3-carbinol is a negative regulator of estrogen. The Journal of nutrition. 2003; 133(7 Suppl):2470S-2475S.

(5) Ahmed FA, Ali RFM. Bioactive Compounds and Antioxidant Activity of Fresh and Processed White Cauliflower. BioMed Research International. 2013;2013:367819.