De voedingswaarde van cacao

Voedingswaardetabel van cacao per 100 gram:

Per 100 g / mlCacaoADH*
kcal41120,55%
Kj172020,48%
Water (g)9,90,50%
Eiwit (g)19,835,36%
Koolhydraten (g)10,84,15%
Suiker (g)2.2
Vet (g)21,731,00%
Verzadigd (g)12,9
E.O.V. (g)7,3
M.O.V. (g)0,6
Omega 6 (g)0,6
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)3497,14%
A (mg)
B1 (mg)0,981,82%
B2 (mg)0,2516,67%
B3 (mg)16,25%
B5 (mg)0,48,00%
B6 (mg)0,149,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)289,33%
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)0,11,00%
Vitamine K (ug)6.65,50%
Natrium (mg)909,00%
Kalium (mg)150042,86%
Calcium (mg)11511,50%
Fosfor (mg)65682,00%
IJzer (mg)12,5156,25%
Jodium (ug)2,81,87%
Magnesium (mg)520173,33%
Koper (mg)3,9433,33%
Selenium (ug)14,326,00%
Zink (mg)746,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over cacao en chocolade
Cacao is een product afkomstig van de cacaoboon. Deze grondstof is het hoofdingrediënt in chocolade.

Herkomst en groeiwijze
Vanuit Mexico werden de eerste cacaobonen naar Spanje gehaald. Vanuit daar ontstond de verspreiding in heel Europa. Cacao is vooral bekend geworden dankzij de cacaodrank (het begin van de chocolademelk van nu). Een recept wat honderd jaar geheim is gebleven. In Nederland ontdekte Coenraad Johannes van Houten hoe je van cacaobonen, cacaopoeder en cacaoboter maakt en dus chocolade maakt. Dit is een alkalisatieproces en staat ook wel bekend al Dutching. Hierbij kunnen tot 90% van de polyfenolen onwerkzaam worden.

Cacaobomen worden verbouwd in veel landen rond de evenaar. Een warm en droog klimaat is belangrijk voor een goede groei, maar cacaobomen kunnen niet goed tegen volle zon. Cacaobonen groeien direct aan de stam van een cacaoboom. Deze boom kan wel 10 meter hoog worden. De boon vormt het zaad in een steenvrucht. De vruchten lijken een beetje op lange meloenen. Na de oogst ondergaan de bonen een gistingsproces (fermentatie) waarna zij te drogen worden gelegd. Hierna worden de bonen vaak geroosterd om de kenmerkende smaak nog meer naar voren te laten komen. Er bestaat overigens ook rauwe cacao, deze ondergaat het roosterproces niet. Na het roosteren worden de bonen uitgeperst en ontstaat er een egale massa. Hierdoor ontstaat cacaopoeder en cacaoboter. Daar kan op zijn beurt weer chocolade van gemaakt worden.

Verkrijgbaar
Als meest pure vorm is cacao is verkrijgbaar als cacaopoeder, geroosterd en rauw. Wanneer de poeder of het cacaoproduct rauw is staat dit duidelijk op de verpakking aangegeven. Evenals of de cacao biologisch is geteeld en een keurmerk heeft voor eerlijke handel en arbeid (zoals Fairtrade, UTZ of Max Havelaar). Daarnaast is cacao verwerkt in allerlei voedingsmiddelen. Denk hierbij aan een tablet chocolade maar ook vla, mousse, gebak en koekjes. Soms vinden we cacao terug in thee- en koffiesoorten en sauzen.

Bewaren
Bewaar cacaopoeder droog, op een donkere plek. Chocolade verkleurt in het licht en kan niet goed tegen warmte, maar ook niet tegen kou. Bewaar het dus nooit in de koelkast. Dan gaat de smaak flink achteruit.

Toepassing
Cacao heeft een warme, diepe smaak wat karakter geeft in combinatie met andere ingrediënten. Een eetlepel cacao smaakt erg lekker in een schaaltje fruit, smoothie, door de yoghurt of havermoutpap. Of schep eens wat cacao door het pannenkoekenbeslag. Van cacao is ook gemakkelijk zelf een chocoladereep te maken of kleine bonbonnetjes. Sommige mensen houden ook erg van de combinatie tussen vlees en cacao.

Weetjes/Wist je dat:

  • Er meer dan 300 soorten cacaobonen bestaan? Ieder met zijn eigen kenmerken
  • Dat cacao uit Zuid-Amerika een andere nutritionele samenstelling heeft dan cacao uit Afrika?
  • Rauwe cacao meer voedingsstoffen bevat dan gebrande cacao?
  • De smaak van cacao wordt bepaald door de kwaliteit van de cacaoboon, de temperatuur van het roosteren en door de zuurgraad van de boon?
  • In witte chocolade geen cacaopoeder zit maar alleen de cacaoboter?
  • Een cacaoboom wel 50 jaar oud kan worden?
  • Cacaobonen bij de Azteken gebruikt werden als betaalmiddel?
  • Wereldwijd de productie van cacaobonen ligt op ongeveer 3,5 miljoen ton?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van cacao
Het blijkt dat chocolade meer antioxidanten bevat (o.a. in de vorm van polyfenolen) dan de meeste groenten en fruit (1, 2). Dit heeft vele voordelen voor de gezondheid. Chocolade kan volgens onderzoeken de bloeddruk laten dalen (3, 4, 5), de cholesterolwaarden positief beïnvloeden (6), het oxideren van LDL-cholesterol tegengaan (7, 8), insulineresistentie verminderen (9, 10), het risico op hart- en vaatziekten tot wel 57% verminderen (11, 12, 13), de huid beschermen tegen verbranden door de zon (14, 15), achteruitgang van het brein voorkomen (16, 17, 18). Koop het beste rauwe of onbehandelde chocolade, want bij gealkaliseerde chocolade is tot wel 90% van de polyfenolen verdwenen (19). Een hele reep in één keer eten is echter niet gunstig voor de gezondheid, het blijkt dat een klein beetje chocolade ruim voldoende is voor de gezondheid (20). Meer is dus niet altijd beter.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: