De voedingswaarde van kokosnoot

 

Voedingswaardetabel van kokosnoot per 100 gram:

Per 100 g / mlKokosnootADH*
kcal41020,50%
Kj171920,46%
Water (g)371,85%
Eiwit (g)47,14%
Koolhydraten (g)31,15%
Suiker (g)1
Vet (g)4057,14%
Verzadigd (g)37,6
E.O.V. (g)5
M.O.V. (g)2
Omega 6 (g)2
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1542,86%
A (mg)
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,010,67%
B3 (mg)0,543,38%
B5 (mg)0,36,00%
B6 (mg)0,032,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)206,67%
B12 (ug)
C (mg)0,50,67%
D (ug)
E (mg)0,33,00%
Vitamine K (ug)0,20,17%
Natrium (mg)303,00%
Kalium (mg)40011,43%
Calcium (mg)202,00%
Fosfor (mg)9511,88%
IJzer (mg)2,126,25%
Jodium (ug)0,30,2%
Magnesium (mg)4013,33%
Koper (mg)0,1718,89%
Selenium (ug)1018,18%
Zink (mg)0,53,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de kokosnoot
Wie denkt aan een kokosnoot ziet een onbewoond eiland, parelwitte stranden en een azuurblauwe zee. Dit is niet voor niks, want kokosnoten groeien van nature alleen in tropische gebieden.

Herkomst en groeiwijze
De kokosnoot is eigenlijk een steenvrucht waardoor, ondanks de naam, de soort niet tot de noten behoort. Kokosnoten groeien aan een kokospalm, een boom die behoort tot de palmenfamilie. De palm kan wel 30 meter hoog worden en heeft enorme bladeren.  De boom groeit op zanderige grond en is heel goed tegen zout opgewassen, wat vrij uniek is. De kokospalm houdt van zon maar ook van vochtig weer met behoorlijk wat regenval.

Kokosnoten worden meestal geplukt als ze nog groen en onrijp zijn (ze bevatten dan meer kokoswater). Hierna worden ze gedroogd waardoor de schil vanzelf bruin wordt. Het vruchtvlees verandert van lichtroze naar wit. Bij kokosnoten die vanzelf uit een boom vallen is dit al gebeurd.

Verkrijgbaar
Kokosnoten liggen in kleine hoeveelheden in de supermarkt, maar bij toko’s hebben ze vaak een groter aanbod. Verder is kokos zowel vers als gedroogd verkrijgbaar. Als hele vrucht, schaafsel, rasp, meel, water, olie, melk of geconcentreerde crème (santen). In toko’s vinden we verschillende varianten maar ook in de supermarkt vinden we kokos in allerlei vormen terug.

Let er bij de aankoop van kokosnoten op dat je geen beschimmelde plekken ziet en de binnenkant hoort ‘klotsen’. Dit betekent dat er nog water (kiemwit) in zit. Er zit dus geen kokosmelk in een kokosnoot, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Eenmaal geopend is het verstandig om de kokos binnen 3 dagen de consumeren. Vanwege de hoeveelheid vet in de kokosnoot wordt deze snel ranzig en is dus kort houdbaar. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld kokosmelk.

Verschil kokosmelk en kokoswater
Kokosmelk (ook wel klappermelk genoemd) wordt verkregen door het vruchtvlees (kiemwit) fijn te raspen en te mengen met water. Kokosmelk is dus iets anders dan kokoswater.

Bewaren
Kokosnoten blijven maanden goed, maar het binnenste van de vrucht verandert wel. Tijdens het rijpingsproces zal het vruchtvlees droger worden en zal het aanwezige kokoswater uiteindelijk helemaal verdwijnen. Bedenk dus goed wat je uiteindelijk met een kokosnoot wil voordat je er een koopt.

Toepassing
Kokosnoten zijn lekker om te serveren als verfrissende drank. Boor een gaatje in de kokosnoot en steek er een rietje doorheen. Let op: er zit alleen water in jonge kokosnoten. De binnenkant is bekleed met vruchtvlees welke allerlei toepassingen kent. Als tussendoortje of in combinatie met ander fruit. Verwerk de kokos door een tropische salade, muesli, rijst of geschaafd door pannenkoekbeslag.

Weetjes/Wist je dat:

  • Een kokosnoot ook wel een klapper wordt genoemd?
  • De stam van een kokospalm eigenlijk geen stam is maar een stapeling van bladvoeten?
  • De kokospalm het hele jaar door vruchten geeft?
  • In Thailand wedstrijden worden georganiseerd rondom wie het snelst kokosnoten kan oogsten?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van kokosnoot
Het vocht van kokosnoten bevat cytokinines zoals kinetine en zeatine, beide plantenhormonen die veroudering tegengaan (1). Het kokosvlees is rijk aan vezels en verzadigde vetten. Deze verzadigde vetten komen in de vorm van korte- en mediumketen vetzuren (MCT) zoals caprylzuur en laurinezuur. MCT-vetzuren kunnen volgens onderzoek zorgen voor minder honger (2) en meer verbranding van calorieën (3). De vezels in kokosnoten kunnen stabiliserend werken op de bloedsuikerspiegel (4). Daarnaast werken kokosnoten volgens onderzoekers ook antiviraal (5) en ontstekingsverlagend (6). Voorzichtig bewijs laat ook zien dat de olie in deze steenvrucht kan beschermen tegen Alzheimer (7).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Othman EM, Naseem M, Awad E, Dandekar T, Stopper H. The Plant Hormone Cytokinin Confers Protection against Oxidative Stress in Mammalian Cells. PLoS ONE. 2016; 11(12):e0168386-.

(2) Van Wymelbeke V, Himaya A, Louis-Sylvestre J, Fantino M. Influence of medium-chain and long-chain triacylglycerols on the control of food intake in men. The American journal of clinical nutrition. 1998; 68(2):226-34.

(3) Dulloo AG, Fathi M, Mensi N, Girardier L. Twenty-four-hour energy expenditure and urinary catecholamines of humans consuming low-to-moderate amounts of medium-chain triglycerides: a dose-response study in a human respiratory chamber. European journal of clinical nutrition. 1996; 50(3):152-8.

(4) Sindurani JA, Rajamohan T. Effects of different levels of coconut fiber on blood glucose, serum insulin and minerals in rats. Indian journal of physiology and pharmacology. 2000; 44(1):97-100.

(5) Esquenazi D, Wigg MD, Miranda MM. Antimicrobial and antiviral activities of polyphenolics from Cocos nucifera Linn. (Palmae) husk fiber extract. Research in microbiology. 2002; 153(10):647-52.

(6) Rinaldi S, Silva DO, Bello F. Characterization of the antinociceptive and anti-inflammatory activities from Cocos nucifera L. (Palmae). Journal of ethnopharmacology. 2009; 122(3):541-6.

(7) Nafar F, Mearow KM. Coconut oil attenuates the effects of amyloid-β on cortical neurons in vitro. Journal of Alzheimer’s disease : JAD. 2014; 39(2):233-7.