De voedingswaarde van sesamolie

Voedingswaardetabel van sesamolie per 100 gram:

Per 100 g / mlSesamolieADH*
kcal88344,15%
Kj369443,98%
Water (g)
Eiwit (g)
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g)100142,86%
Verzadigd (g)16
E.O.V. (g)42
M.O.V. (g)42
Omega 6 (g)41,3
Omega 3 (g)0,3
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)0,010,91%
B2 (mg)0,064,00%
B3 (mg)
B5 (mg)
B6 (mg)
B11 / Foliumzuur  (ug)
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)200,57%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)
IJzer (mg)0,11,25%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)
Koper (mg)
Selenium (ug)
Zink (mg)

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over sesamolie
Sesamolie is een plantaardige olie, welke wordt gewonnen uit sesamzaad. De olie is lichtgeel van kleur wanneer deze geperst wordt uit onbehandelde sesamzaadjes. Deze verwerking heeft de voorkeur en vormt zo de gezondste olie. Alhoewel het product in de Oosterse keuken veelvuldig wordt gebruikt is sesamolie bij ons niet zo populair.

Over sesamolie
De sesamplant komt oorspronkelijk uit Afrika. Vanuit daar werd deze naar China en India verspreid. Vooral in Arabische landen is sesamzaad altijd populair geweest. Het sprookje over Ali Baba en de 40 rovers verwijst hiernaar: ‘Sesam, open u!’

Om sesamolie te kunnen maken wordt het sesamzaad eerst gewassen daarna gedroogd en uitgeperst. Deze stappen zijn kenmerkend voor de productie van alle plantaardige oliën. Uit de eerste koude persing ontstaat de beste kwaliteit olie. Deze is na het filteren meteen klaar om geconsumeerd te worden. Persingen die daar op volgen, leven andere olie op van mindere kwaliteit. Deze wordt vaak verhit en verder bewerkt om lang houdbaar te kunnen zijn. Uit een ton (1000 kilo) sesamzaad kan ongeveer 300 liter gehaald worden. Het restproduct wordt als veevoer gebruikt.

Na het productieproces wordt de olie in flessen gedaan en verhandelt voor consumptiedoeleinden. Een deel van de olie wordt gebruikt in cosmetica, lotions en crèmes.

Verkrijgbaar
Geef de voorkeur aan koudgeperste sesamolie, wanneer je deze kunt krijgen. Deze is reukloos en licht zoetig van smaak. De kleur is lichtgeel. Er is ook donkere olie verkrijgbaar. Hiervoor worden de sesamzaden eerst geroosterd, waarna ze worden uitgeperst. Deze olie is sterker van geur en smaak. Sesamolie verkrijgbaar in supermarkten en toko’s is vaak (sterk) geraffineerd. In biologische winkels kom je koudgeperste sesamolie tegen.

Bewaren
Bewaar sesamolie koel, droog en donker. De olie heeft gauw de neiging om aroma te verliezen. Daarnaast bestaat het risico op ranzig worden.

Toepassing
Sesamolie heeft een nootachtige smaak en kan het beste koud gebruikt worden. Bijvoorbeeld in een dressing. Een scheutje sesamolie is ook lekker over een stamppot of roerbakschotel. Schenk de olie er altijd pas na afloop overheen. Of verwerk sesamolie door een zelfgemaakte spread, chocoladepasta of smoothie.

Weetjes/Wist je dat:

  • In het oude Egypte sesamolie werd gebruikt voor olielampjes?
  • Babylonische vrouwen al duizenden jaren voor Christus sesamzaadjes aten om hun vruchtbaarheid te vergroten?
  • Sesamolie een natuurlijke zonnebrandfactor bevat?
  • Sesamolie ook regelmatig voor massages wordt gebruikt? Vooral binnen de Ayurvedische traditie is dit gebruikelijk.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van sesamolie
Vanwege oxidatiegevoeligheid is omega 6-rijke olie niet ideaal om te verhitten, maar sesamolie is hier een uitzondering op. Dat komt omdat sesamolie van nature bijzonder rijk is antioxidanten zoals sesamol (1, 2). Onderzoekers hebben vastgesteld dat sesamol het brein en in het bijzonder de hippocampus tegen aluminium kan beschermen (3). Met name Alzheimer wordt in moderne onderzoeken in verband gebracht met een aluminiumtoxiciteit in het brein (4, 5). Sesamol blijkt de neuronen te kunnen beschermen (6). Sesamolie kan bij mensen met hoge bloeddruk de gezondheid van de vaatwanden duidelijk verbeteren (7) en het kan in het spijsverteringkanaal schimmels en gisten tegengaan, zoals candida (8). De onderzoekers vermoeden dat dit door de sesamine in sesamolie komt. Sesamine kan op zichzelf tegen hoge bloeddruk en ontstekingen werken (9, 10). Sesamolie werkt volgens onderzoekers net zo gunstig op de aderen als olijfolie (11). Het kan dus ook de cholesterolwaardes verbeteren. Het vermoeden onder wetenschappers is dat de heilzame effecten van deze olie te danken zijn aan de van nature aanwezige polyfenolen (12). Daarom is het van belang om te kiezen voor de ongeraffineerde variant.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Srisayam M, Weerapreeyakul N, Barusrux S, Kanokmedhakul K. Antioxidant, antimelanogenic, and skin-protective effect of sesamol. Journal of cosmetic science. 2014; 65(2):69-79.

2. Geetha T, Rohit B, Pal KI. Sesamol: an efficient antioxidant with potential therapeutic benefits. Medicinal chemistry (Shariqah (United Arab Emirates)). 2009; 5(4):367-71.

3. John J, Nampoothiri M, Kumar N, Mudgal J, Nampurath GK, Chamallamudi MR. Sesamol, a lipid lowering agent, ameliorates aluminium chloride induced behavioral and biochemical alterations in rats. Pharmacognosy magazine. 2015; 11(42):327-36.

4. Tomljenovic L. Aluminum and Alzheimer’s disease: after a century of controversy, is there a plausible link? Journal of Alzheimer’s disease: JAD. 2011; 23(4):567-98.

5. Kawahara M, Kato-Negishi M. Link between Aluminum and the Pathogenesis of Alzheimer’s Disease: The Integration of the Aluminum and Amyloid Cascade Hypotheses. International Journal of Alzheimer’s Disease. 2011;2011:276393.

6. Sachdeva AK, Misra S, Pal Kaur I, Chopra K. Neuroprotective potential of sesamol and its loaded solid lipid nanoparticles in ICV-STZ-induced cognitive deficits: behavioral and biochemical evidence. European journal of pharmacology. 2015; 747:132-40.

7. Kalliopi K, Kimon S, Maritta L, et al. Sesame oil consumption exerts a beneficial effect on endothelial function in hypertensive men. European journal of preventive cardiology. 2013;20(2):202-208.

8. Ogawa T, Nishio J, Okada S. Effect of edible sesame oil on growth of clinical isolates of Candida albicans. Biological research for nursing. 2014; 16(3):335-43.

9. Miyawaki T, Aono H, Toyoda-Ono Y, Maeda H, Kiso Y, Moriyama K. Antihypertensive effects of sesamin in humans. Journal of nutritional science and vitaminology. 2009; 55(1):87-91.

10. Henriques Monteiro ÉM, Chibli LA, Yamamoto CH, et al. Antinociceptive and Anti-Inflammatory Activities of the Sesame Oil and Sesamin. Nutrients. 2014;6(5):1931-1944. doi:10.3390/nu6051931.

11. Namayandeh SM, Kaseb F, Lesan S. Olive and Sesame Oil Effect on Lipid Profile in Hypercholesterolemic Patients, Which Better? International Journal of Preventive Medicine. 2013;4(9):1059-1062.

12. Berrougui H, Ikhlef S, Khalil A. Extra Virgin Olive Oil Polyphenols Promote Cholesterol Efflux and Improve HDL Functionality. Evidence-based Complementary and Alternative Medicine: eCAM. 2015;2015:208062.