Is het paleodieet wel zo gezond?

Het paleodieet wordt de laatste jaren steeds populairder. Er verschijnen steeds meer boeken en websites die het paleogedachtegoed verspreiden. Oorspronkelijk stond ik hier helemaal achter, maar inmiddels begin ik wat bedenkingen te krijgen bij deze stroming.

Om te beginnen wil ik je een foto laten zien van het ontbijt van veel paleoliefhebbers:

Paleo ontbijt

Wat opvalt is dat veel mensen die het paleodieet nastreven vaak ontbijten met eieren. Ik ben al meerdere malen mensen tegengekomen die bekennen elke dag met 6 eieren te starten. Vaak komt daar ook nog flink wat bacon bij kijken, want dat is een favoriete smaakmaker bij deze groep. Bacon is gezouten varkensvlees en bevat daarom een flinke dosis keukenzout. Het levert daarmee zeer veel natriumchloride. Ik denk dat elke dag met eieren ontbijten niet zo heel erg gezond is. Eieren bevatten zeer goede bouwstoffen, maar als je te eenzijdig eet kun je van de goede en slechte stoffen teveel binnen krijgen. Reguliere eieren bevatten aardig wat omega 6 en biologische eieren aardig wat dioxines. Waarom niet afwisselen en slechts af en toe eieren bij het ontbijt? Het paleodieet is gebaseerd op hoe de oermensen vroeger aten. Zou de oermens elke dag de beschikking hebben gehad over 6 eieren? Ik denk eerder dat dit slechts enkele keren per jaar voorkwam. Waarschijnlijk aten deze mensen de eieren ook nog rauw. Als je elke dag eieren eet, is de kans zeer groot dat je na enkele jaren een allergie voor eieren hebt opgebouwd. Om eerlijk te zijn sta ik nu op dit punt. In het verleden at ik ook elke dag eieren, maar daar ben ik (helaas niet vrijwillig) van teruggekomen.

Paleocake als snack voor tussendoor.
Paleocake als snack voor tussendoor.

Maar er ligt nog meer gevaar op de loer. Ik zie dat veel mensen die op de paleotoer zijn zich ook graag tegoed doen aan kokosolie en cacao. De taartjes op basis van deze twee voedingsmiddelen ogen op blogs en in boeken altijd erg aanlokkelijk, maar de vraag is of de paleomens ook echt daadwerkelijk zoveel kokosolie en cacao tot zich nam. Kokosolie en cacao hebben de naam gezond te zijn, deels terecht. Toch wordt het in mijn ogen vaak overdreven. Dagelijks emmers kokosolie raad ik niet echt aan. Ik laat zelf maandelijks mijn bloed prikken en ik kwam erachter dat hoe meer kokosolie ik neem, hoe hoger mijn LDL-cholesterol was (ik ben niet bang voor cholesterol, wel voor homocysteïne). Op het Hippocrates Instituut nemen ze mensen bij aankomst en vertrek (drie weken later) wat bloed af en daar zagen we dit verband ook. Een beetje kokosolie heeft zeer gunstige eigenschappen, maar als je er elke dag in bakt en dan ook nog heel veel taartjes op basis van kokosolie eet, kan het wel eens teveel zijn. Heel veel cacao kan de lever belasten, wees er dus spaarzaam mee.

Omdat tarwe in het paleodieet niet is toegestaan, wordt er vaak amandelmeel gebruikt als vervanger. Amandelen zijn heel gezond, maar wel met mate. Als je elke dag iets eet op basis van amandelmeel, dan is de kans ook hier groot dat je een allergie opbouwt. Daarom raad ik echt aan om je dieet te variëren! De selectieve interpretatie van het paleodieet kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Niemand weet hoe het paleodieet er nu echt uit zag, maar waarschijnlijk niet uit bergen chocomuffins op basis van kokosolie.

Hoe ziet het paleodieet er dan wel uit?

Geen:

  • granen
  • zuivel
  • peulvruchten
  • nachtschadeproducten
  • geraffineerde voeding
  • stilzitten
  • TV/computer

Wel

  • groenten
  • fruit
  • vlees
  • vis
  • eieren
  • noten
  • zaden
  • knollen
  • bollen
  • beweging
  • slaap

Bij het echte oerdieet ligt de nadruk op groenten. Een ideale hoeveelheid is ongeveer 1 kilo per dag. Dat lijkt heel erg veel, maar valt best mee als je bedenkt dat een appel al gauw 200 gram weegt. Bij veel paleoliefhebbers ligt de nadruk sterk op vlees. Vlees is wel onderdeel van het paleodieet, maar niet elke dag en ook maximaal rond de 200 gram op één dag. Een andere bron van eiwitten is noten, maar ook daar kun je gemakkelijk in overdrijven. Je zou niet meer dan een handjevol noten per dag moeten eten om niet teveel van bepaalde vetzuren binnen te krijgen. Pinda’s zijn geen noten, maar peulvruchten en die horen in het paleodieet niet thuis.

Het idee bij paleo is dat we eten zoals onze voorouders hebben gedaan omdat we daar genetisch voor geprogrammeerd zijn. Ik sta daar helemaal achter. Een leuke vraag die je je kunt stellen is of onze voorouders tienduizenden jaren geleden de keuze hadden om een gevarieerde maaltijd op tafel te zetten. Waarschijnlijk liepen ze in de natuur tegen enkele voedingsmiddelen aan en dat was aardig eentonig. Er was geen mogelijkheid om voedsel lang goed te houden. Als je bij een pruimenboom kwam, dan was het dus pruimen eten geblazen. Er was nog geen sulfiet of een koelkast. Het moest meteen op.

Ik ben absoluut voor het oerdieet, maar dan wel met variatie en de nadruk op groenten. Er is echt wel ruimte voor een heerlijke kokos-chocolade muffin, maar bij mij valt dat dan wel onder de 80-20 regel: eet voor 80% gezond en 20% nu-even-niet.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

32 gedachten over “Is het paleodieet wel zo gezond?”

  1. Goed artikel! 2 dingetjes: je zegt dat producten van de nachtschadefamilie niet paleo is, maar tomaten en paprika’s mogen gewoon. En 1 kilo groenten met als voorbeeld een appel?

    Vraag ik me wel af, een kilo zetmeelarme groente is maximaal 300 kCal. 200 gr vlees max 600 kCal. 1 lepeltje kokosolie 80 kCal en een handje noten 200 kCal. Waar haal je dan de rest uit als je je aan de getallen houdt die je noemt?

    Dank je wel, ik ga er over nadenken hoe ik nog meer variatie aan kan brengen in m’n eetpatroon :-)

    • 1 lepeltje kokos is wel aan de magere kant hoor. Dit onderzoek zien dat cocosolie het LDL verlaagd en het HDL verhoogd; een goede zaak lijkt me. http://vur.me/s/Gezondheidsvoordelen-Cocosnoot-olie-op-ratten.html

      De mensen hier hun dieet bestaat dagelijks voor zo’n 60% uit cocos en zij zijn zoals je hier kan lezen kern gezond http://vur.me/s/TheKitavaStudy.html

      Onlangs heb ik een bloed uitslag van de huisarts gekregen en de huisarts was zeer tevreden over mijn cholesterol levels, dit in tegenstelling tot de vorige keer. Het voor mij enige verschil nu is dat ik tegenwoordig ongeveer 10-15 eieren in de week eet en daarvoor slechts 1 of 2.

      Maar niet iedere mens is en reageert dezelfde natuurlijk.

  2. dag,

    Bedankt voor de informaties. ik ben blij met een herhaalde bezinning op gezondheid en voeding, met praktische aanwijzingen.

    In het stuk over het paleovoeding mis ik de opmerking dat de oermens ook geen keukenzout kende.
    Keukenzout en gezondheid gaan ook niet zo goed samen.

    vr. groet fer

  3. Goed om het weer even onder de aandacht te brengen!!
    variatie toch het toverwoord. Neigt een beetje richting hormoonfactorvoeding.

  4. Paleo lijkt me wel een goed dieet, of beter gezegd levensgewoonte, maar omdat de oermens zo at? At die wel zo gezond? Hoe oud werd die? Omdat we er genetisch voor geprogrammeerd zijn? Ik denk dat osn genetisch materiaal gedurende onze evolutie wel enigszins veranderd is.

    • De mens bestaat al een paar miljoen jaar. In al die jaren is het eetpatroon langzaam aan veranderd, zo ook onze genen.
      10 duizend jaar geleden is de landbouw in onze streek ingevoerd en tot 20 duizend jaar geleden in andere delen van dse wereld. 10 tot 20 duizend jaar is een zeer korte tijd ten opzichte van de miljoenen jaren en onze genen lopen dus een beetje achter ten opzichte van ons veranderde voedingspatroon.
      Dan is er vorige eeuw ook nog een grote verandering van ons eetpatroon geweest door de industralisering. Erg kort geleden en daar zijn onze genen zeker nog niet op ingespeeld. De vraag is of dat ooit zal gebeuren. Door onze gezondheidszorg (eigenlijk ziekenzorg) is de natuurlijke variatie verdwenen en zullen mensen die het huidige voedselpatroon wel aan kunnen ten opzichte van de gene die dat niet goed kunnen verdwenen.

  5. Héél goed en waar artikel.
    Als je het boek van Richard de Leth over oerdieet hebt gelezen staat er duidelijk afwisseling in.
    Hetzelfde geld voor het schrijven en advies van Mitchell van Duren van Paleo.nl.
    En ook hij en meerderen hebben het over af en toe, als traktatie, iets zoets.
    Mitchell heeft het ook duidelijk over de 80/20 regel.
    Maar het gebeurt heel vaak dat mensen dan er hun eigen draai aan geven.

  6. Het is maar net hoe je er mee om gaat. Het Is helemaal niet zo dat ik hele dag eieren loop te eten. Variatie Is erg belangrijk. Meer groenten. De koolhydraten die je binnen krijgt zijn via groente en fruit. Ik was binnen een week van mijn zoetbehoefte af en heb geen schommelingen in mijn bloedsuikerspiegel. Daarbij heb ik meer energie en Is mijn buik minder opgezet. Eet biologische groente energie en vis. Geen conserveermiddel en Een mummies en andere toevoegingen

  7. Hoi Juglen,

    Je geeft aan in je artikel dat het niet verstandig is om teveel eieren te eten en dat je hier niet vrijwillig bent achter gekomen. In eerdere artikelen sprak je dat eieren erg gezond zijn en deze dagelijks te gebruiken zijn bij het ontbijt.

    Zou je nu ieder geval kunnen uitleggen wat de gevaren / redenen zijn waarom we dit niet te veel zouden moeten eten?

    Groet,

    Hans

    • intolerantie/voedselovergevoeligheid wordt opgebouwd,
      als je het dagelijks eet.
      geldt niet alleen voor eieren maar bijv. ook voor avocado en noten.

  8. Paleo gaat mank op het simpele gebied dat we niet meer leven als onze voorouders. Die waren hele dagen buiten en je energie is heel anders als je de hele dag buiten leeft dan binnen. Daarnaast, als ze vlees aten, moesten ze jagen of andere fysieke inspanning leveren. Dat heeft niets te maken met naar de supermarkt fietsen/rijden. Hun vlees was van een heel andere kwaliteit dan wat er nu te koop is, zelfs al koop je het biologisch/grasgevoerd. Daarnaast haal je zelf hierboven een aantal goede argumenten aan.

    Oftewel, paleo slaat eerlijk gezegd nergens op. Je kunt kiezen voor het dieet zoals het beschreven is – dat is een persoonlijke keuze – maar het heeft niets met het dieet van voorouders te maken.

    We kunnen niet meer leven zoals onze voorouders meer dan 10,000 geleden. Heel simpel. Je moet mijns inziens zoeken naar een etenswijze die past bij de huidige tijd.

  9. Een verfrissend artikel Juglen. Mijn partner en ik zijn beide bloedgroep A en in het begin hebben we zoveel als mogelijk deze leefregels gevolgd. Wij voelden ons daar goed bij maar er ontbrak iets. Toen kwamen we in aanraking met het gedachtegoed van Weston Price en later met Paleo.

    Dit heeft geleid tot een combinatie van bovenstaande leefstijlen waarbij we (voor ons) het allerbeste (en lekkerste :-) combineren. We voelen er ons prima bij!

    We wensen je nog heel veel succes toe met je werk, je blog en jouw wijze om mensen nog wijzer te maken. Bedankt!!!

    • Denk ook niet dat één manier zaligmakend is, babi pangang. Heb bloedgroep O en zou liever vegetarisch eten maar ik merk dat ik wel af en toe vlees nodig heb. Zou ook zomaar kunnen zijn dat ze in de oertijd niet allemaal het zelfde aten. Nu zijn er ook chipseters en zoetekauwen en wat al niet meer.

  10. “Het” paleo dieet bestaat inderdaad niet.

    Hier bij ons zijn er die naar mijn mening “veel” ghee gebruiken, en toch een gezonde LDL erop nahouden.

    De vruchtjes op een pruimenboom van voor de tuinbouw-veredelingen waren klein en vooral veel vezeliger dan het sappige suikerbommetje dat je nu in de supermarkten koopt. Maar dan toch nog liever dat, dan wat niet vers is.

    Inderdaad: leef volgens de paleo idee, niet volgens een receptenlijstje :)

    Smakelijke en gezonde groeten!

  11. Hoi Juglen,

    Leuk artikel. Op mijn schreef ik in iets andere bewoordingen hetzelfde. Je ziet toch snel dat mensen op zoek zijn naar dat dieet waar ze los mogen gaan met lekkere gerechten, zoals die chocolade taartjes.

    Volgens mij is de kern van het dieet dat je voeding eet dat niet bewerkt is. Van amandelmeel kan ik me voorstellen dat het z’n energie veel sneller afgeeft dan een hele hele amandel. En dan kun je je afvragen wat daarvan het effect is. Veroorzaakt dat ook niet gewoon een insulinepiek?

    Goed artikel! Ik denk wel dat het bijna onmogelijk is om aan je energiebehoeften te komen als je dat voornamelijk uit fruit wil halen. Ik denk persoonlijk dat je wel iets meer vlees mag. Maar niemand weet natuurlijk precies hoe het zit.

  12. We eten veel groente en af en toe een stukje fruit en wisselen hierin goed af.Heel gezond krijgen we steeds te horen.
    Toch las ik deze week dat er veel mensen zonder dat ze het weten een allergie hebben voor appels. Ik had daar nog nooit van gehoord. In het stuk kwam naar voren dat als je onverklaarbare klachten hebt het goed is de appel en appelsap e.d. een weekje te laten staan… Veel mensen gingen er stukken op vooruit… Wat voor ervaringen hebben jullie hier mee?
    graag hoor ik hier meer over

    • Mijn vrouw is allergisch voor appels en sommige noten, sinds kind al. Als ik een appel heb gegeten krijg ik niet eens een kus van haar, want dat prikt al aan haar lippen(nee ik heb geen snor) Een stukje appel in haar mond begint te branden. Als je allergisch bent voor appel merk je dat snel genoeg denk ik. Overigens, als de appel goed gebakken is heeft ze geen last.

  13. Ik eet roomboter en kokosolie, maar mijn cholestrolwaardes zijn heel goed! Niettemin adviseert de pasafgestudeerde huisarts om geen roomboter te nemen, van kokosolie had ze nog nooit gehoord en ze kwam met een lijstje van Becel aan zetten.
    Heb je ook voedingstips voor een te hoog homocysteine gehalte, als het door een mutatie is? Want terecht dat je er bang voor bent!

  14. Het Paleo dieet, zoals jij hierboven omschrijft: tig eieren op een dag, en vooral veel amandelmeel gebakjes, is niet het dieet dat ik volg, of dat wordt uitgedragen door vooraanstaanden in de Paleo gemeenschap… Paleo gebakjes zijn traktaties die in de 20% regel vallen, maar dan gelukkig wel met ingrediënten waar je lichaam raadt mee weet. Ik ken geen Paleo blogs of boeken die iets anders suggereren. Bijvoorbeeld hier: http://www.oerkracht.nl/paleo-of-niet/

    De nadruk ligt nog altijd op ‘nutrien density’ dus de hoeveelheid voedingsstoffen per calorie, groente en zeker ook variatie… vergezeld met een stukje grasgevoerd vlees / wild gevangen vis, eieren, etc. Ik vraag me echt een beetje af hoe je aan de indruk bent gekomen dat we alleen eieren, chocola en gebakjes eten? ;) :) :)

    • @Diana Eet jij dan geen varkensvlees (want dat valt binnen de “niet grasgevoerde dieren”) of is er een andere reden, of … eet je dat wel :-) ?

      Dank en groet,

      • Hoi Jessy,

        Varkensvlees eten we zeker zo nu en dan, en ik ben daarin zeer kieskeurig. Ik koop het alleen van Pure Graze: hun varkens leven zo veel mogelijk buiten en worden zo min mogelijk bijgevoerd (maar helaas wel dus een beetje bijgevoerd) of van het Mangalicahof (o.a. te koop bij de Marqt). De eigenaar van het Mangalicahof heeft mij verteld dat hij zijn varkens absoluut niet bij voert en daarmee is hij een unicum (of in ieder geval één van de zeer weinige varkenshouders in Nederland).

        Groetjes,
        Diana

  15. Elke ochtend eet ik een gekookt demeter ei, ik snij hem door en strooi op elke helft wat himalaya zout en cayennepeper. Daar bovenop een pluk (door mij zelf gekweekte) broccolikiemen. Als dat niet een gezond ontbijtje is. Geen brood erbij natuurlijk, wel kwark met lijnzaadolie gemixt (budwig) en een bio appel.

  16. Bij ons in het gezin die het meeste brood eet,zijn het slankst .En weet wel in de bijbel wordt over melk en honing en tarwe gesproken,over noten staat ook niets van in en dit is de oertijd.

  17. En wat als je nu niet goed kunt teren op enkel koolhydraten uit groenten en fruit en graag wat stevigers nodig hebt, zoals granen voor een langer vol gevoel?
    Als ik enkel fruit, veel groenten en een beetje van granen eet, gecombineerd met eiwitten en wat vetten dan voel ik me juist slap gedurende de dag.
    Een kilo biologische groenten per dag lijkt me ook wel wat veel, niet waar? Ik krijg er juist opstoppingen en winderigheid van, vooral als je veel koolgroenten eet of schorseneren. Broccoli is ook niet zo super om echt 3 à 4 keer te eten.
    Ik heb het me al eens eerder afgevraagd hier bij al deze blogs hier en nooit een klip en klaar antwoord ontvangen: hoe krijg je je calcium- en magnesiumbehoefte per dag binnen? Als de auteur aangeeft dat een handjevol noten eigenlijk wel het maximum is dan krijg je hieruit al niet voldoende magnesium binnen.
    Blijft over de groenten en het fruit? De meeste groenten bevatten niet zoveel calcium (laat staan magnesium), behalve de groene bladgroenten en de kolen, maar om hier nu per dag 500 gram van te verorberen slaat ook een beetje door. En de kalk uit spinazie neem je ook maar slecht op, veel slechter dan bijv. koolsoorten. Daarnaast bevatten bladgroenten vaak veel nitraat en oxaalzuur. En ook vele koolsoorten bevatten oxaalzuur en nitraten.
    Daarnaast lees je dat je je met fruit ook maar beter wat kunt beperken i.v.m. de hoeveelheden fructose die je anders tot je neemt.
    Dus een kilo groenten en fruit lijkt wel aantrekkelijk maar in de praktijk ligt het toch even anders.
    Er worden hier telkens voedselbronnen op de hak genomen maar een duidelijke uiteenzetting van mineraleninname van de overige voedselgroepen die wel mogen wordt telkens verzuimd.
    Graag hier commentaar en toelichting op van de auteur. Bij voorbaat dank.

    • Groenten bevatten zeer veel magnesium en calcium in een prima op te nemen vorm.

      Ik neem zelf ook vaak wat glutenvrije granen als extra, maar ik leg hier niet het zwaartepunt. Veel mensen nemen pasta met een beetje saus, ik neem liever groentensaus met een beetje (glutenvrije) pasta. Sommige groenten bevatten ook behoorlijk wat eiwit, vergis je niet. Als je veranderingen in je dieet maakt, dan duurt het even voordat je lichaam zich daaraan aanpast. Pas na enkele dagen of weken kan de productie van maagzuur, enzymen, darmflora en hormonen zijn gewijzigd, zodat je lichaam na de maaltijd als voldaan aanvoelt. Als je altijd bijna alleen maar vet en eiwit eet en dan overschakelt op groenten dan gaat dan niet goed. Maak daarom kleine verandering, zo kan je lichaam er makkelijk aan wennen zonder dat het doorzettingsvermogen van je vraagt.

      • Dank u vriendelijk voor uw commentaar. Echter ik ben het niet met u eens dat groenten ‘zeer veel magnesium’ bevat. Kalk is nog wel in ruime mate aanwezig, maar de grond in Nederland is toch al zo verarmd door intensieve landbouw dat de vertegenwoordiging van mineralen in groenten sterk achteruit is gegaan de laatste 30 jaar.

        Kijk maar eens op voedingswaardetabel.nl.
        Naar alle waarschijnlijkheid heeft men hier gemiddelde waarden van conventioneel geteelde groenten uiteengezet en zullen biologisch geteelde groenten iets meer mineralen bevatten, maar dan nog vind ik magnesium niet spectaculair aanwezig in veel groenten. Met uitzondering van spinazie, postelein en enkele koolsoorten zoals koolrabi.

        Zie hier een opsomming in mg, alles per 200gram groenten:
        – spinazi: kalk 240 magnesium 90
        – bloemkool: kalk 30 magnesium 20
        – broccoli: kalk 210 magnesium 40
        – wortelen: kalk 80 magnesium 20
        – koolraap: kalk 160 magnesium 20
        – koolrabi: kalk 200 magnesium 80
        – rammenas: kalk 240 magnesium 30
        – radijs: kalk 60 magnesium 20
        – raapstelen kalk 100 magnesium 20
        – rabarber kalk 80 magnesium 30
        – spitskool kalk 100 magnesium 20
        – andijvie kalk 120 magnesium 20
        – snijbiet kalk 180 magnesium –
        – savooiekool kalk 100 magnesium 20
        – chinesekool kalk 80 magnesium 20
        – boerenkool kalk 420 magnesium 60
        – rode kool kalk 80 magnesium 40
        – witte kool kalk 50 magnesium 20
        – witlof kalk 50 magnesium 20
        – paksoi kalk 100 magnesium 14
        – postelein kalk 260 magnesium 140
        – zuurkool kalk 120 magnesium 20
        – pastinaak kalk 100 magnesium –
        – schorseneer kalk 120 magnesium 20
        – aardpeer kalk 30 magnesium 20
        – bataat kalk 60 magnesium 44

        Magnesium komt er dus door de bank genomen redelijk bekaaid van af steeds. Van de 26 opgesomde groenten bevatten 22 soorten een magnesiumwaarde van minder dan 50mg per 200 gram. Al zou je 500 gram van diverse groenten per dag eten, dan nog krijg je in het gunstigste geval krap 100 à 150 mg (1/4 à 1/3 deel van de behoefte) binnen. Ervan uitgaande dat je alles rauw eet. Bovenstaande waarden zijn van rauwe groenten. Na koken of stomen gaat een deel van het magnesium er al snel uit, waardoor de waarde nog lager is. Er zit dus maar bijster weinig in groenten en iedereen die dit tegenspreekt maakt zichzelf wat wijs.
        In dit perspectief geplaatst zijn zeegroenten superieur als het om mineralen gaat. Als voorbeeld 200 gram rauwe zeekraal: kalk 300 mg magnesium 220 mg.

        Derhalve kan men zich afvragen wat de echte gelijkenis nog is tussen het huidige paleo dieet en het oorspronkelijke oerdieet van de mens zoals dat honderd- a tienduizenden jaren geleden was, puur gelet op de aanwezigheid van mineralen in groenten en fruit in de gemiddelde westerse geindustrialiseerde landen waar sprake is van bodemverarming.

  18. De zwakte van het paleodieet is dat we niet weten wat we voor 10.000 jaar geleden aten. De schaarse gegevens uit archeologisch onderzoek geven alleen globale informatie. We aten inderdaad veel dierlijk voedsel (maar ook de Neandertalers aten 40.000 jaar geleden al gekookt graan!) Uit het onderzoek van Weston Price blijkt dat dat vlees vooral orgaanvlees was (sommige indianenstammen voerden het spiervlees aan de honden), dus inderdaad weinig of geen bacon…
    Maar nog belangrijker informatie uit dat onderzoek van Weston Price is dat je ook met het eten van zuivel, granen en peulvruchten zeer gezond kan blijven, mits die van goede kwaliteit en vers zijn en je door het tientallen jaren eten van slechte producten niet overgevoelig bent geworden. En liefst af en toe wat (orgaan)vlees, vis of schaaldieren.

  19. En wat betreft calcium: daarvan krijgen we doorgaans genoeg binnen. Alleen door een gebrek aan vitamine K2 zetten we dat niet af in onze botten en tanden, maar in onze bloedvaten, gewrichten, nieren, hersenen en allerlei andere plekken waar we liever geen calcium afzetten. Met als resultaat cariës, osteoporose, hart- en vaatziekten, nierstenen, reuma en allerlei andere kwalen.
    Magnesium is lastiger voldoende binnen te krijgen. Als je groenten in stoofpotten gebruikt en het kookvocht dus niet weggooit, verlies je het daar in elk geval niet.

  20. Jan dirk,
    weet je dat het kookvocht van boontjes helemaal niet goed is en direkt weg moet gooien. houd daar rekening mee in je kookvocht wat je niet weggooit

  21. Mooi artikel en veel waardevolle reacties. Vanuit mezelf gesproken kan ik een en ander echter niet allemaal onderschrijven. Ik werk als hovenier en ben daardoor vaak buiten. Per dag drink ik 1 – 2 liter vers geperst groentesap (broccolikiemen, komkommer, selderij, wortel, rode biet, kool, spinazie, warmoes, wat verse knoflook, gember en kurkuma) Dit variabel geperst, met als constante factor wortelen en komkommer. Daarnaast ook nog minimaal 1 salade en 2-3 stuks fruit. Ook elke dag 1 x vis, vlees of eieren; regelmatig wat pecannoten of amandelen. Maar OOK elke dag rijst, aardappelen, of wat brood (weinig). Als ik deze bronnen van koolhydraten niet erbij nuttig, ga ik kapot van de honger, ook al zou ik me dwingen om elke dag 2 kg groenten te eten.

  22. Ik kan echt geen eieren meer ZIEN gewoon. Ik weet dat we het nodig hebben en het geeft ook energie maar alll die eieren pff

Reacties zijn gesloten.