web
statistics

Plantaardige olie: veel giftiger dan je denkt

plantaardige olieEen van de grootste leugens verspreid onder consumenten is de verkondiging dat plantaardige olie gezond is. Koolzaadolie is hier een groot voorbeeld van. Toen transvet een aantal jaren geleden eenmaal bekend werd als een boosdoener, geloofden veel consumenten dat andere oliën wel goed voor ze zouden zijn.

De waarheid luidt echter dat de meeste plantaardige oliën ernstige schade aan de gezondheid kunnen toebrengen. Onderzoeken hebben uitgewezen dat de samenstelling van de vetzuren in deze oliën schadelijk zijn ((http://authoritynutrition.com/6-reasons-why-vegetable-oils-are-toxic/)). Mensen zijn nooit zoveel blootgesteld aan de hoeveelheid oliën die men vandaag de dag consumeert. Dit leidt tot het ontbreken van eten met echte voedingswaarden ((http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0753332202002536)).

Het is waar dat plantaardige olie van nature voorkomt in veel gezonde producten die we vandaag eten. Het probleem ontstaat echter wanneer we deze oliën in excessieve mate tot ons nemen. Omega-6 vetzuren komen bijvoorbeeld voor in zonnebloemolie, sojaolie en slaolie. Omega-6 vetzuren verstoren echter het lichaam. Onze inname ervan is de in laatste honderd jaar met duizend keer verhoogd en zeven procent van de ingenomen calorieën in Amerika bestaat uit deze oliën ((http://ajcn.nutrition.org/content/93/5/950.short)).

Dit klinkt niet erg gebalanceerd, natuurlijk en gezond. Het blijkt dat plantaardige oliën bomvol transvetten zitten. Veel consumenten denken onbewust dat plantaardige oliën gezonder zijn omdat ze minder transvetten bevatten dan andere oliën. Niets is echter minder waar. Plantaardige oliën bevatten vaak grote hoeveelheden transvetten, soms wel 4.2% ((http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1745-4522.1994.tb00244.x/abstract)). Dit betekent dat je niet alleen junkfood moet vermijden, maar ook plantaardige olie ((http://www.undergroundhealth.com/why-you-should-really-stay-away-from-canola-oil/)).

Plantaardige oliën verhogen het risico op hart- en vaatziekten. De voeding die je eet is van grote invloed op je kans op ziekten. Terwijl sommige voedingsmiddelen de kans op hart- en vaatziekten verminderen, is het vermijden van plantaardige oliën het beste dat je kunt doen om jezelf ertegen te beschermen. Bewijzen uit meerdere onderzoeken onderstrepen het gevaar van plantaardige oliën met betrekking tot hart- en vaatziekten.

Plantaardige oliën zorgen voor een disbalans tussen de vetzuren in het lichaam. Omega-3 en omega-6 zijn twee vetzuren die het lichaam zelf niet aanmaakt en moeten uit voeding worden gehaald. Hoewel het beide essentiële vetzuren zijn, moeten ze wel in de juiste verhouding tot elkaar staan om geen gezondheidsklachten te veroorzaken. Vroeger was de verhouding tussen omega-6 en omega-3 4:2 of 1:2. Tegenwoordig zijn er mensen met een verhouding van 16:1, wat te danken is aan de grote hoeveelheid aan plantaardige olie in ons voedsel. Dit zorgt voor een structurele verandering van de celmembranen en vetopslag in ons lichaam.

Ontstekingen zijn veelal een resultaat van het eten van plantaardige oliën. Zoals veel van de andere problemen die in verband staan met plantaardige olie, is het aantal toenemende chronische ontstekingen een direct resultaat van een hogere inname van omega-6 ((http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19022225)).

Om alle bovenstaande redenen zou plantaardige olie moeten verdwijnen uit je dieet. Ze zijn gevaarlijk en ze vernielen de natuurlijke balans in het lichaam. Gebruik in plaats hiervan kokosolie en olijfolie. Beide hebben talloze gezondheidsvoordelen. Kokosolie bevordert zelfs de gezondheid van de hersenen ((http://www.undergroundhealth.com/can-coconut-oil-cure-alzheimers/)). Verwijder plantaardige olie dus uit je dieet en leef gezonder! (Vertaling: Elaine Kense)

Opmerking van aHealthylife (door Juglen Zwaan)
Veel oliën worden bewerkt met chemicaliën die later door verhitting weer verwijderd worden. Plantaardige oliën zoals zonnebloem-, soja, mais en slaolie bevatten zeer veel omega-6 en kunnen maar beter onbewerkt en vers gegeten worden. Het beste is om deze vorm van olie niet te gebruiken, maar wel de natuurlijke producten waar deze vetzuren inzitten zoals noten en zaden. Kies altijd voor biologische oliën van de eerste koude persing. Koop ook alleen olie in donkere glazen flessen. Omdat olie erg gevoelig is voor oxidatie door zuurstof kun je maar beter kiezen voor kleine flesjes, zodat je altijd met een vers product te maken hebt.

Tips bij het kopen van olie

  • Kies voor kleine hoeveelheden
  • Neem alleen olie uit glas
  • Kies voor donkere flessen
  • Pak altijd de achterste fles uit het schap

Gebruik vloeibare oliën alleen koud en vaste vetten om te verhitten!

Hoeveel weet jij over gezondheid? Test je kennis over voeding in 30 vragen

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend