15 tips tegen een te hoge bloeddruk

Wereldwijd zijn er ruim één miljard mensen die met hoge bloeddruk kampen. In Nederland lijdt één op de zes mensen aan hoge bloeddruk. Dat betekent dat er miljoenen mensen in ons land last hebben van deze aandoening. Moeten we ermee leren leven of kunnen we er nog iets aan doen?

Een normale bloeddruk heeft een waarde van ongeveer 120/80 mmHg. De 120 geeft de bovendruk aan en de 80 de onderdruk. De bovendruk is de druk op het moment dat het hart samengetrokken is en de onderdruk is de druk op het moment dat deze spier ontspannen is. We spreken van een verhoogde bloeddruk wanneer de bovendruk 140 is en de onderdruk 90. Artsen spreken dan van hypertensie. Bij langdurig hoge bloeddruk kunnen de aderen beschadigen en kunnen er vele complicaties optreden met zelfs een hartstilstand als gevolg.

Artsen grijpen bij hoge bloeddruk vaak direct naar de medicatie. Medicijnen geven vaak vele bijwerkingen. Gelukkig zijn er ook tal van natuurlijke manieren om de bloeddruk te verlagen:

  1. Zorg voor een gezond gewicht (1)
  2. Eet dagelijks een stukje bittere, pure chocolade (2)
  3. Voeg regelmatig knoflook toe aan je maaltijden (3)
  4. Drink hibiscusthee (4)
  5. Eet voldoende voeding met magnesium, of suppleer dit (5)
  6. Zorg voor voldoende ontspanning (6)
  7. Stop met roken (7)
  8. Verminder de inname van alcohol (8)
  9. Drink rode bietensap (9)
  10. Begin met mediteren (10)
  11. Beweeg elke dag 30 minuten (11)
  12. Eet veel groente voor de kalium (12)
  13. Voeg dagelijks wat lijnzaad toe aan je dieet (13)
  14. Eet regelmatig kiwi’s (14)
  15. Drink het sap van granaatappels (15)

Groente is een rijke bron van kalium. Kalium is de tegenhanger van het bloeddrukverhogende natrium. De rijkste bronnen van kalium zijn avocado, spinazie, zoete aardappels, kokoswater, yoghurt, witte bonen, bananen, gedroogde abrikozen en paddenstoelen. Studies laten zien dat het drinken van tomatensap de bloeddruk kan verlagen (16), mogelijk komt dit door de aanwezigheid van kalium in dit sap.

Als je de bovenstaande tips opvolgt, dan kun je de bloeddruk met gemiddeld 30 tot 40 mmHg laten dalen. Met medicijnen daalt de bovendruk gemiddeld met 10 mmHg en de onderdruk met 5 mmHg; dat is een stuk minder dan met de natuurlijke interventies.

Vaak wordt zout aangewezen als bloeddrukverhoger. Stel dat je de zoutconsumptie met 6 gram zou verlagen, dan daalt je bovendruk met slechts 5,8 mmHg. Mocht je kiezen voor zout, dan kun je het beste kiezen voor Keltisch zeezout. Het derde mineraal in Keltisch zeezout is magnesium, dat juist weer een bloeddrukverlagende werking heeft. Toch is het beter om bij een hoge bloeddruk niet te veel zout te eten. Overigens blijkt uit sommige studies dat juist suiker op de lange termijn voor een hoge bloeddruk zorgt (17).

Veel voorkomende oorzaken van hoge bloeddruk

  • Stress (18)
  • Overgewicht (19)
  • Teveel zout, uit met name geraffineerde producten (20)
  • Alcohol (21)
  • Te weinig beweging (22, 23)

Stress is een breed begrip en kan vele oorzaken hebben. Vooral als er sprake is van chronische stress kan je hormonale stelsel langdurig uit balans raken en de  bloeddruk permanent toenemen. Voorbeelden van een ongezonde stresssituatie zijn onder meer een baan waar je jezelf niet gelukkig in voelt, een relatie die niet lekker loopt of een ruzie met de buren. Probeer daarom langlopende stressbronnen uit je leven te mijden en ga vooral in gesprek. Delen is vermenigvuldigen.

Gedurende de dag kan de bloeddruk stijgen en dalen. In de meeste gevallen zal de bloeddruk ’s avonds wat hoger zijn dan in de ochtend. Er bestaat ook zoiets als het witte-jassen-syndroom: angst voor de dokter. Dat betekent dat je stress ervaart wanneer je in de buurt bent van een witte jas (de dokter) en daardoor gaat je bloeddruk omhoog. In werkelijkheid heb je dan geen last van een hoge bloeddruk, maar een angst voor de dokter.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

7 gedachten over “15 tips tegen een te hoge bloeddruk”

  1. Hallo Juglen
    Mijn bloeddruk is een week terug gemeten en bleek 150/100 niet oké dus.ook mn cholesterol was wat te hoog.
    Ik weet dat ik niet op mn voeding heb gelet en veel stress heb…zeker het afgelopen jaar.
    De huisarts had meteen medicatie klaar liggen maar ik ga het idd zelf proberen naar beneden te krijgen door op mijn voeding te letten meer bewegen. .ik ben niet te zwaar 167m en 55.7 kilo.
    Ik neem sinds een week een hoge dosis knoflook supplementen en drink dagelijks 2 theelepels appel cider azijn. Eet de goede vis speltproducten veel kiwi’s en appels:)…mn hoofdpijn is inmiddels weg dus wie weet ga ik de goede kant op.
    Gisteravond belande ik op de huisartsenpost omdat ik vage klachten had en ik bang was dat het met mijn bloeddruk enz te maken had:(…de cardioloog aanwezig meette meteen mn bloeddruk en deze bleek 140/90:)….en dat in die toestand! Het bleek een paniekaanval te zijn. Waar ik ook bekend mee ben helaas maar jah. ..mn bloeddruk was wel omlaag:) ik ga door met mn leefstijl zoals de laatste week en ga over twee weken weer meten…ik heb goede hoop!
    Groetjes inge

  2. Ik ben vergeten te vermelden dat deze cardioloog zelfs zei dat je idd beter je leefstijl kon veranderen dan medicatie slikken:)…ik stond versteld zeker omdat de medische wereld zoveel verdient aan onze gezondheid
    Groetjes inge

  3. Hey Juglen, Ik ben een gavl apart ( helaas), ik scoor 220/125 als bloedruk ( met regelmaat is de bovendruk rond de 200) terwijl ik gezond leef/ eetgeen vlees, veel groenten,fruit en niet rook en ook geen overgewicht heb. Wel ben ik sinds kort bezig met ademhaling oefeningen vlgs. de WHM-methode.
    Is magnesiumsulfaat ook een goede bloeddruk bestrijder?
    Hoor het graag.
    Gr. Ben

  4. Ik zag zojuist op de video site van de amerikaanse hartchirurg Dr. Oz, dat 1 glas rode bietensap per dag (beter als gekookte rode bieten) vooral de systolische bloeddruk flink kan verlagen met maar liefst 10 mmHG. Als je het niet lekker vindt, kun je het ook vermengen met andere sappen.

  5. Tevens zou ook dagelijks een stukje pure chocolade 85 + de bloeddruk kunnen verlagen, naast afvallen bewegen alsmede het DASH dieet volgen, een gunstige invloed hebben op de bloeddruk.

  6. Mijn onderdruk is met 30 verlaagd (van 105 naar 80) doordat ik de smaakversterker E621 uit m’n leven verbannen heb en me mede daardoor dus ook meer ben gaan richten op verse voeding. Meer groente, groene smoothies etc.

Een reactie plaatsen