De voedingswaarde van zeesla

Voedingswaardetabel van zeesla per 100 gram:

Per 100 g / mlZeeslaADH*
kcal1306,50%
Kj5436,46%
Water (g)00,00%
Eiwit (g)22,139,46%
Koolhydraten (g)41,716,04%
Suiker (g)
Vet (g)0,60,86%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)0,872,49%
A (mg)0,22
24,44%
B1 (mg)0,076,36%
B2 (mg)0,4832,00%
B3 (mg)1062,50%
B5 (mg)0,448,80%
B6 (mg)0,096,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)18060,00%
B12 (ug)1,346,43%
C (mg)1013,33%
D (ug)00,00%
E (mg)1,111,00%
Vitamine K (ug)54,17%
Natrium (mg)11711,70%
Kalium (mg)962,74%
Calcium (mg)14,71,47%
Fosfor (mg)16020,00%
IJzer (mg)5,366,25%
Jodium (ug)16001067%**
Magnesium (mg)9632,00%
Koper (mg)0,888,89%
Selenium (ug)10,519,09%
Zink (mg)1,28,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
** Door weken en koken in water kan het jodiumgehalte sterk dalen.

Over zeesla
Zeesla wordt in het Latijn Ulva lactuca genoemd. Deze zeewiersoort behoort tot de groenwieren en wordt ook wel moerasplant genoemd. Dit wier kan alleen groeien op lichte plaatsen met veel zonlicht en uitsluitend in zout water. Het groeit vrij snel en is een makkelijk te kweken wier. Er kan twee keer van worden geoogst, bij voorkeur in het voorjaar en de zomer. Dan is zeesla op haar lekkerst.

De naam zegt veel over het uiterlijk van dit zeewier, wat wel wat weg heeft van gewone sla. Het is diep donkergroen van kleur en stevig. Het is een kortgroeiend wier wat ongeveer 50 cm lang wordt en met de steel aan de ondergrond bevestigd zit. Zeesla groeit in groepjes bij elkaar en kan zo een klein oppervlakte begroeien.

De plant komt voor in veel verschillende zeeën en is daarmee wijd verspreid. Het groeit bij voorkeur op stenen of rotsen maar hecht zich ook aan ander wier of schelpen.

Verkrijgbaar
Zeesla is zowel vers, gedroogd als in vlokken verkrijgbaar. Vooral de vlokken zijn gemakkelijk online te vinden. Zeesla wordt ook verwerkt in Japanse salades, spreads en tapenades. Deze producten worden verkocht in biologische supermarkten.

Toepassing
Zeesla is fris van smaak en vers ook wat knapperig te noemen. Het wier is wat zurig maar heeft ook een duidelijke groentesmaak wat goed te vergelijken is met spinazie. Je kunt het dus vers verwerken in bijvoorbeeld salades maar ook toevoegen aan soepen en roerbakgerechten. Zeesla is ook zeer geschikt om te worden gedroogd in de oven.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: