Hoofdpagina » Nieuws » Foodwatch: consumenten worden massaal misleid

Foodwatch: consumenten worden massaal misleid

Foodwatch roept de overheid op om strengere maatregelen te nemen tegen misleidende voedingsmiddelen. Volgens een schatting is een gemiddeld huishouden jaarlijks bijna 2.000 euro kwijt aan producten met misleidende verpakkingen en etiketten. Voor heel Nederland samen zou dit neerkomen op een bedrag van 8,7 miljard euro per jaar.

Volgens Foodwatch worden consumenten tijdens het doen van boodschappen in de supermarkt op grote schaal misleid. In een rapport van de NVWA is inderdaad terug te vinden dat er bij 3 van de 10 etiketten op verpakkingen iets mis is. Veel consumenten worden met ongereguleerde termen als ‘vers’, ‘natuurlijk’, ‘lokaal’, ‘traditioneel’ en ‘ambachtelijk’ overgehaald om een product te kopen. Vaak worden er lok-ingrediënten gebruikt; productnamen en afbeeldingen suggereren vaak een rijke inhoud aan ingrediënten zoals honing of frambozen, maar in werkelijkheid bevatten ze hiervan maar een fractie. Ook krimpflatie is in zekere zin misleiding en moet aan banden worden gelegd.

De organisaties wijzen erop dat misleiding van consumenten bij wet verboden is, maar dat de pakkans klein is en boetes vaak licht. Bij een eerste overtreding volgt meestal slechts een waarschuwing. Pas bij herhaalde overtredingen riskeren bedrijven een boete. Foodwatch pleit er daarom voor dat misleiding direct beboet wordt met forse geldstraffen.

“Misleiding is een groot en structureel probleem in de voedingsmiddelenindustrie”, aldus een woordvoerder. “Het is de omgekeerde wereld dat overtreders eerst worden gewaarschuwd in plaats van beboet. De overheid moet misleiding strafbaar stellen, zodat producenten het niet meer in hun hoofd halen om consumenten op het verkeerde been te zetten.”

Behalve misleiding die tegen de wet ingaat, is er volgens de organisaties nog veel ‘gevoelsmatige’ misleiding die nu nog kan. Zo zijn termen als ‘vers’, ‘natuurlijk’ en ‘ambachtelijk’ onvoldoende gedefinieerd. Ook dit pleit voor strengere regelgeving.

De misleiding kost huishoudens niet alleen geld, maar ondermijnt ook het vertrouwen in voedingsmiddelen, stellen ze. “Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze krijgen waarvoor ze betalen.” De organisaties roepen het kabinet daarom op voedselfraude harder aan te pakken. “Het wordt tijd dat bedrijven meebetalen voor de enorme schade.”

Om hier een eind aan deze misleiding te maken, is Foodwatch de petitie ‘Eis strengere straffen tegen misleiding’ begonnen. Mocht je deze willen ondertekenen kan dat hier.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel: