Hoofdpagina » Nieuws » Foodwatch: mineraalwatermerken betrapt op jarenlange misleiding

Foodwatch: mineraalwatermerken betrapt op jarenlange misleiding

Grote mineraalwatermerken zoals Vittel, Perrier en Cristaline zijn jarenlang schuldig geweest aan grootschalige fraude door vervuild mineraalwater te verkopen als zuiver natuurproduct. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Franse consumentenorganisatie Foodwatch. De bedrijven hebben het mineraalwater eerst gefilterd om vervuiling te verwijderen, wat volgens Europese wetgeving verboden is. Desondanks verkochten ze het als “natuurlijk mineraalwater” in Nederland en de rest van Europa.

Volgens Foodwatch-directeur Thierry Schaffauser is dit een grof schandaal. Grote voedselbedrijven wanen zich kennelijk boven de wet en misleiden miljoenen consumenten. Als het etiket zegt mineraalwater, dan verwacht je toch echt mineraalwater?

Mineraalwater wordt gewonnen uit ondergrondse bronnen en mag niet worden behandeld, zo staat het in de Europese Kaderrichtlijn Water. Daarmee behoudt het de natuurlijke mineralensamenstelling. Consumenten betalen dan ook een hoge prijs voor de veronderstelde zuiverheid. Een liter mineraalwater in de supermarkt kost al snel 50 cent, maar kan oplopend tot wel 6 euro per liter bij kleinere verkooppunten.

Uit het Foodwatch-onderzoek blijkt dat bijna een derde van de geteste merken in Frankrijk het mineraalwater filtert om verontreinigingen te verwijderen. Nestlé en Danone behoren tot de grootste daders. De authenticiteit van het ‘natuurlijke’ product wordt hiermee ernstig aangetast. Foodwatch stelt dat dit al jarenlang op grote schaal gebeurt, mogelijk ook in Nederland.

De fraude heeft alles te maken met de tanende bronnen waaruit het mineraalwater wordt gewonnen. Door milieuvervuiling en klimaatverandering slinkt het aanbod van zuiver water. Grote bedrijven als Nestlé leggen nu hele regio’s droog om aan de vraag te kunnen voldoen. Om vervuild water te zuiveren, grijpen ze vervolgens naar illegale filtratiemethodes. De consument is hierbij de gedupeerde.

Foodwatch heeft de zaak voor de rechter gebracht in Frankrijk en roept toezichthouders in heel Europa op om onderzoek te doen. Volgens Schaffauser moet dit schandalige bedrog stoppen. Foodwatch vecht voor eerlijke informatie op het etiket, zodat de consument weet wat hij koopt. De organisatie hoopt dat de rechtszaak het startschot is om de fraudepraktijken aan te pakken en consumenten te beschermen (bron: Foodwatch.nl).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Word lid van onze nieuwsbrief en ontvang gratis meer dan 100 wetenschappelijke tips om af te vallen!

Gelukt! Ga naar je inbox om het E-book te bekijken.