Hoofdpagina » Nieuws » Recordaantal klachten levert Blue Band ‘Roombeter’ het Windei op

Recordaantal klachten levert Blue Band ‘Roombeter’ het Windei op

Blue Band Roombeter is verkozen tot het meest misleidende voedselproduct van 2023. Maar liefst 45% van de consumenten die meededen aan de verkiezing van Foodwatch stemden op het product van Upfield. Volgens Foodwatch zijn de naam en verpakking die lijken op roomboter misleidend.

Volgens Foodwatch wekt de naam ‘Roombeter’ de suggestie dat het om roomboter gaat, terwijl het een plantaardig alternatief is. Door de naam en de iconische gouden wikkel denken veel consumenten dat het om echte roomboter gaat. Uit een peiling van Foodwatch bleek dat 45% van de stemmers de naam misleidend vindt.

“Het is prima dat er steeds meer plantaardige alternatieven op de markt komen, maar om verwarring bij consumenten te voorkomen moeten deze producten duidelijk herkenbaar zijn”, aldus Foodwatch. “De naam en verpakking van Blue Band Roomboter wekken nu de suggestie dat het om roomboter gaat.”

Upfield, de producent van Blue Band, zegt in een reactie dat de roomboter juist goed is voor het klimaat. “Het smaakt en smeert als roomboter, maar dan plantaardig. Een win-win situatie voor iedereen.” Volgens Foodwatch gaat Upfield voorbij aan de verwarring die de naam en verpakking veroorzaken.

Op de tweede plaats in de verkiezing eindigde de eiwitreep Hero B’tween Protein, gevolgd door Danio Romige Kwark met pistachesmaak. Deze producten werden door 19% respectievelijk 16% van de stemmers als misleidend bestempeld. De jaarlijkse verkiezing van Foodwatch is bedoeld om producenten aan te sporen eerlijker te communiceren over hun voedingsmiddelen.

Het is niet de eerste keer dat Blue Band het Gouden Windei wint. In 2011 ging de twijfelachtige eer naar Blue Band Goede Start Witbrood dat geen volkorenmeel bleek te bevatten.

Upfield BV is een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in voeding en bezit bekende merken zoals Flora en Blue Band. Het bedrijf was oorspronkelijk onderdeel van Unilever, maar werd in 2018 zelfstandig. Investeerdersgroep KKR kocht Upfield toen voor 8,04 miljard Amerikaanse dollar. Inmiddels is Upfield actief in 95 landen en zegt het de wereldleider te zijn in margarines, smeersels en andere plantaardige voedingsproducten (Bron: NOS.nl).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Word lid van onze nieuwsbrief en ontvang gratis meer dan 100 wetenschappelijke tips om af te vallen!

Gelukt! Ga naar je inbox om het E-book te bekijken.