Hoofdpagina » Nieuws » Gemiddelde lichaamstemperatuur van 37 graden is achterhaald

Gemiddelde lichaamstemperatuur van 37 graden is achterhaald

De NOS meldt dat het een misvatting is dat de gemiddelde lichaamstemperatuur 37 °C is. Dit idee komt uit de 19e eeuw en is gebaseerd op oude metingen, want de temperatuur is de laatste decennia structureel aan het dalen. In werkelijkheid blijkt de temperatuur vandaag de dag gemiddeld 36,4 graden te zijn. Dit komt doordat mensen tegenwoordig in bepaalde opzichten gezonder zijn dan vroeger. Vroeger kwam onder meer de ziekte syfilis relatief vaak voor, waardoor de gemiddelde temperatuur van de bevolking flink toenam. Vandaag de dag zijn dit soort bacteriële ziektes goed te behandelen met antibiotica, waardoor onze lichaamstemperatuur gemiddeld lager wordt.

Lang werd aangenomen dat de normale lichaamstemperatuur rond de 37 °C lag. Die waarde is echter niet meer relevant omdat deze is gebaseerd op metingen van 150 jaar geleden, vandaag de dag is volgens moderne artsen 36,4 °C het huidige gemiddelde. Dat de gemiddelde temperatuur vroeger hoger was, komt waarschijnlijk door de toegenomen prevalentie van chronische infecties in de 19e eeuw. Bovendien werden de metingen toen uitgevoerd in de oksel, wat minder nauwkeurig is dan de huidige in de anus, mond, oor of tegen het voorhoofd. Artsen en wetenschappers zullen onderzoeken of er een nieuwe standaard moet worden ingevoerd voor bijvoorbeeld koorts en ondertemperatuur. Voor mensen bij wie de lichaamstemperatuur gewoonlijk tussen 35,5 en 36 °C ligt, kan een stijging tot 37 °C al reden tot bezorgdheid zijn (met dank aan de NOS en Gezondgids).

Hoeveel weet jij over gezondheid? Doe de kennistest over voeding in 30 vragen!
Juglen Zwaan

Juglen Zwaan

Juglen Zwaan (1982) is spreker en schrijver over voeding en gezondheid. Hij is een gepassioneerde voedingskundige met een onbedwingbare honger naar nieuwe inzichten. Hij schreef de boeken De supplementenwijzer, De voedingswijzer, De receptenwijzer en De voedingswaardewijzer. Juglen maakt al meer dan 12 jaar deel uit van het radioprogramma gezondheidsnieuws en was vaste gast in het tv-programma ‘Wat eten we’ op de landelijke televisie. Hij studeerde Voeding & Gezondheid aan de Open Universiteit en Nutrition Science aan Stanford. Hij onderzoekt kritisch en combineert moderne wetenschap met eeuwenoude kennis. Hij hangt geen enkel voedingsgeloof aan, maar combineert vele visies. Als je meer wilt weten over de achtergrond van aHealthylife, zie dan Over ons voor meer informatie.