Labtest de uitslag: wat zit er in Keltisch zeezout?

keltisch zeezoutMijn mailbox puilde uit met de vraag wat ik van een recente blog vond over Himalayazout. Een collega blogger publiceerde namelijk dit weekend een lab-analyse van Himalayazout. Dit zout zou net zo ongezond zijn als keukenzout. Het drinken van een sole zou de gezondheid ernstig schaden. Ik heb bij deze blog wat kanttekeningen die ik graag met je deel.

Enkele opmerkingen bij de blog:
– Keltisch zeezout en Himalaya zout worden op één hoop gegooid. Dat geeft te kennen dat de auteur niet goed is ingelezen op het onderwerp: er is een wereld van verschil tussen keltisch zeezout en himalayazout en/of zeezout.
– Ze hebben een labanalyse uitgevoerd op slechts 6 mineralen, terwijl er 84 in zout aanwezig zijn.
– Het artikel bevat geen wetenschappelijke bronnen om hun aantijgingen te onderbouwen. Natrium zou een moordenaar zijn.

Keltisch zeezout vs Himalayazout
Wij hebben recent Keltisch zeezout naar een lab gestuurd en op alle mineralen laten testen (download hier het rapport). Dat was erg kostbaar en daarom begrijpelijk dat in de eerder genoemde blog niet alle mineralen zijn meegenomen. Het bleek dat in Keltisch zeezout 20% minder natrium zat en 100% meer magnesium dan in Himalayazout (zie hier een vergelijking). Magnesium heeft een bloeddrukverlagende werking. Ook zit er in Keltisch zeezout bijna 2 keer zoveel kalium, dat eveneens de bloeddruk verlaagt.

Hetzelfde?
Ons lichaam heeft mineralen en spoorelementen nodig. Op het moment dat je in het ziekenhuis of een ambulance belandt, geven ze je bij bloedverlies vaak een zoutinfuus. Hoewel de spoorelementen in geringe mate aanwezig zijn, kunnen ze toch hun gunstige werking uitoefenen: we hebben er namelijk niet veel van nodig. Sporen zijn al voldoende. Mineralen hebben we in milligrammen nodig, spoorelementen in microgrammen. Deze stoffen werken allemaal samen:

mineralen-wiel

Natrium een massamoordenaar?
Hoewel de inname van minder natrium de bloeddruk kan laten dalen, is niet aangetoond dat minder natrium daadwerkelijk hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden kan voorkomen. Zie daarvoor deze en deze zeer recente grootschalige meta-analysen. Daarbij zijn de meeste onderzoeken gedaan met keukenzout en dat is niet hetzelfde als Keltisch zeezout of ander onbewerkt zout. De onderzoeken zouden eigenlijk gedaan moeten worden met verschillende soorten zout om uitsluitsel te geven.

Brood
Volgens het Voedingscentrum moeten we minder zout eten, maar wel elke dag minstens een paar sneetjes brood. In een brood zit al gauw 10 gram zout. Veel mensen eten dagelijks een half brood, wat neerkomt op 5 gram zout. Het maximum dat we per dag binnen zouden mogen krijgen is 6 gram zout per dag. Brood zou gezond zijn vanwege de jodium in het zout. Als ik jodium ga toevoegen aan een Snicker, is een Snicker dan gezond?

Het ware probleem
Geraffineerd keukenzout krijgen we voornamelijk binnen via bewerkte producten zoals brood, soep, koek, snoep, brood, pizza, snacks, junkfood en het meeste restaurantvoedsel. Dit zout is pure natriumchloride waarin slechts 2 mineralen aanwezig zijn (NatriumChloride). De overige 84 mineralen ontbreken. Het vermijden van dit soort bewerkte producten is sterk aan te raden. Ook is het aan te raden om het witte geraffineerde zout uit de keuken te verbannen en te vervangen door onbewerkt zout. Keltisch zeezout is het meest gezonde zout, gevolgd door onbewerkt land- of zeezout.

Less = more
Veel mensen maken de fout dat meer beter is. Dit is een grote fout. De dosis bepaalt vaak of iets vergif is. Een stukje pure bittere chocolade kan veel goeds doen voor je gezondheid, zoals het dalen van de bloeddruk. Dit geldt al voor 1 klein stukje, het eten van een hele reep is niet nodig. Hetzelfde geldt voor alcohol. Een glaasje wordt geassocieerd met een daling van de ontstekingsmarkers, maar meerdere glaasjes weer met een stijging ervan. Water is absoluut noodzakelijk, maar laatst is een meisje gestorven die in korte tijd 8 liter water had gedronken. Een beetje onbewerkt zout is een bron van mineralen en met name spoorelementen, overdrijf alleen niet want dan kan iets gezonds ook weer ongezond worden.

Hoge bloeddruk
Hoge bloeddruk komt niet alleen door eten van zout. Veel mensen bewegen te weinig, hebben overgewicht en/of een stressvol leven. Deze factoren zijn van grote invloed op onze bloeddruk. Mensen die veel bewerkte producten eten, krijgen veel geraffineerd zout binnen, maar zijn vaak ook te dik en bewegen te weinig. Het grootste probleem van alles is dat we massaal te weinig groenten eten. Slechts 1% van de kinderen eet voldoende groente en fruit. Groenten en fruit zijn een rijke bron van kalium, de tegenhanger van natrium. Is het probleem nu dat we teveel natrium binnen krijgen, of is het probleem nu dat we te weinig kalium eten?

Mineralen
De mineralen in Keltisch zeezout zijn 100% natuurlijk, maar anorganisch. Dit houdt in dat het grote moleculen zijn die niet zo heel goed worden opgenomen. Het beste is om mineralen in organische vorm binnen te krijgen. Eén van de manieren om deze binnen te krijgen is door middel van groenten. Het mooiste zou zijn om onze groenten op het land te bemesten met ongeraffineerd Keltisch zeezout en vervolgens deze groenten te eten. Het blijkt namelijk dat groenten die via deze methode zijn gekweekt en stuk groter zijn:

wortels

Eén van de problemen is dat er vaak kunstmest wordt gebruikt bij de teelt. Kunstmest bestaat uit een handjevol mineralen. Ken je Pokon nog? Als je de klinkers weghaalt krijg je PKN, oftewel Phosfor, Kalium en Stikstof. Dat zijn 3 mineralen. Vaak voegen ze nog wat magnesium toe maar dan houdt het op. Beter is om uit de volle grond te eten i.p.v. glaswol of steenwol. Stel: je eet veel groenten en fruit, dan loop je nog steeds kans onvoldoende spoorelementen binnen te krijgen.

Sole
In de eerder aangehaalde blog werd gezegd dat healthbloggers en guru’s mensen op het verkeerde been zetten door grote groepen mensen te motiveren tot het drinken van een sole. Een sole is een zoutoplossing van 1/3 zout en 2/3 water in een glas. Geadviseerd wordt dan om in de ochtend en avond een theelepeltje van deze oplossing aan je glas water toe te voegen. Volgens de één neem je hiermee een levenselixer tot je en volgens de ander ben je jezelf aan het vergiftigen. Hoe zit dat nu?

Ik ben inderdaad één van die bloggers die de sole heeft gepromoot. Toch zijn ook mijn inzichten aan verandering onderhevig want ik blijf leren en onderzoeken.

Het lichaam heeft de mineralen en spoorelementen hard nodig en wanneer je deze verloren bent, kun je deze via een sole weer aanvullen. Situaties waarbij dit opgaat zijn:

  • Na het sporten
  • Na de sauna
  • Op een warme zomerdag
  • Na ziekte
  • Na veel water gedronken te hebben
  • Na veel zweten

Vele lichaamsprocessen zijn afhankelijk van een goede mineralenstatus. Na het sporten of de sauna zijn we vaak duf omdat we de nodige mineralen missen. Ook als je veel water drinkt kun je mineralen uitplassen. Elektrolyten houden de cel-werking op peil. Een tekort aan natrium is gevaarlijker dan een teveel eraan. Toch denk ik dat veel mensen voldoende zout binnenkrijgen, waardoor elke dag één of twee glazen met sole te veel natrium aan het lichaam verschaft. Ik adviseer om Keltisch zeezout in het kookwater van aardappels en rijst en dergelijke te gebruiken. Ook kun je het gebruiken als basis voor bouillons of sauzen. Meestal krijgen we dan al genoeg binnen.

Maar eerst zei je iets anders?
Klopt, ik promootte het gebruik van een sole hevig. Inmiddels drink ik zelf niet dagelijks een sole, maar alleen als ik naar de sauna ben geweest of als ik heb gesport. Ik denk dat het drinken van een sole wel een tijdje goed kan zijn als je de schade van jarenlang verkeerd zoutgebruik en te weinig groenten wil compenseren. Als je eenmaal gezonder leeft, dan zijn groenten en fruit een betere bron van mineralen. Deze zijn organisch en zeer klein van aard. De opneembaarheid van deze mineralen ligt zeer hoog. Om deze reden eet ik nu dan ook 500 – 1000 gram groenten per dag die ik wok, met een beetje Keltisch zeezout.

Is er dan echt geen verschil?
Als keukenzout en Keltisch zeezout hetzelfde is, dan is een chimpansee en een mens ook hetzelfde. Wetenschappers dachten altijd dat we 98,2% DNA deelden met de chimpansees, maar na een herberekening blijkt dit 95% te zijn. Slechts 5% verschil en toch een totaal andere uitkomst. Zo zouden we het ook met Keltisch zeezout kunnen zien.

Het effect van een stof kan sterk veranderen al naar gelang de omgeving waar het zich in bevindt. Een sinaasappel met slechts 50 mg aan vitamine C werkt krachtiger dan een pil met 1000 mg geïsoleerde vitamine C. Het antwoord is simpel: de vitamine C in de sinaasappel gaat vergezeld van duizenden hulpstoffen die de vitamine C ondersteunen. Deze bioflavonoïden moet het pilletje vaak missen. Sommigen zullen zeggen dat er ook pillen zijn met bioflavonoïden. Dan moet ik deze mensen toch teleurstellen, want gedroogde en geconserveerde stoffen werken vaak stukken minder krachtig dan verse varianten.

Het wordt nog gecompliceerder: wij mensen bestaan uiteindelijk uit atomen. Deze atomen bestaan volgens onderzoekers voor 99,9% uit niks. Wij mensen bestaan dus voor 99,9% uit niks. Toch maakt de 0,1% materie bijzonder veel uit. Een klein verschil kan dus grote gevolgen hebben voor het eindresultaat.

Als ik in een restaurant eet waar tafelzout wordt gebruikt, dan lig ik daarna in bed met een bonzend hart. Als ik thuis flink wat Keltisch zeezout over mijn eten strooi, heb ik nergens last van. Niet alleen de kleur is anders, maar ook de smaak is een wereld van verschil. Uiteindelijk kan iedereen van alles zeggen, maar het blijft toch beter om het zelf te ervaren.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

34 gedachten over “Labtest de uitslag: wat zit er in Keltisch zeezout?”

  1. beste Juglen,

    Mag je wel dagelijks wat keltisch zeezout over bijvoorbeeld je salade strooien of is dat dan eigenlijk ook te veel?
    groetjes en dank alvast voor je antwoord.

    • Ik doe dat zelf wel, maar als je gevoelige nieren hebt of aan hoge bloeddruk leidt, zijn wellicht zeewieren zoals zeekraal een betere optie.

      • aan hoge bloeddruk lijd je.
        Bakkerszout hoeft geen jodium meer te bevatten. Nu er ook nog minder brood wordt gegeten, en we minder zout moeten gebruiken, kan het probleem van jodiumtekort weer de kop opsteken, vooral op de zandgronden, te zien aan struma/krop en dwerggroei.

      • Ik las onlangs een artikel in Medisch Dossier, een tijdschrift over wat artsen je niet vertellen, dat suiker de boosdoener is bij hoge bloeddruk en niet het zout. Bij normaal gebruikdan.

  2. Geeft de blootstelling van Keltisch zeezout aan het huidige milieu (lees buitenlucht) geen gevaar op voor contaminatie met ongezonde, giftige stoffen ? Himalaya zout is namelijk zout dat wordt gewonnen uit ondergrondse zoutmijnen die enkele miljoenen jaren geleden zijn gevormd, …. Is de aanwezigheid van een stof (bv. magnesium) enkel te beoordelen op zijn hoeveelheid (aantal mg) of zijn de natuurlijke verhoudingen van grondstoffen misschien even belangrijk, zoniet belangrijker ? Alvast is Keltisch zeezout ook een geraffineerd product, meestal op industriële schaal gewonnen en “vervaardigd” ….

  3. Hallo Juglen,

    Ik reageer op de zin: een bonkend hart door tafelzout. Mijn ervaring is dat dit ook veroorzaakt kan worden door E621 en andere smaakversterkers. Herken je dit?

    Hartelijke groet
    Ange de Haan

    • Kan inderdaad soms ook maar ik merk dat ik zelf ook slecht reageer op keukenzout, dat ik koppijn krijg en ontregeld raak en dan weet ik heel zeker dat er geen smaakversterkers inzitten.

    • Hallo Ange, Ik herken wat je schrijft, Ik reageer sterk op E621. Hele nacht verhoogde hartslag alsof ik de marathon aan het lopen ben. Dit voelt erg vervelend en ik slaap daardoor onrustig. Om die reden voor mij geen o.a. chinees eten meer buiten de deur. Verschil met teveel keukenzout is voelbaar, na eten in een restaurant voel ik me licht in hoofd, onrustig, zweten, verhoogde hartslag enz. Hoe gezellig ook, ik ben om deze redenen restaurants, incl de chinees, gaan verwijden en eet zo min mogelijk bewerkte voeding.

  4. Maar wat ik niet begrijp zijn die anorganische mineralen in water en in Solé. Als die zo slecht worden opgenomen want is dan eigenlijk nog hun nut van water en Solé drinken op de eerste plaats? Ons Lichaam kan weinig met die mineralen en ik heb ook uit verschillende hoeken vernomen dat die anorganische mineralen eerder belastend werken voor het lichaam. Daarmede dat ze meer en meer gedistilleerd water aan het promoten zijn want dat werkt niet belastend en heeft ene zuiverende werking op het lichaam.

    • Nee, zeker niet (mits met mate). Ik wissel zelf Keltisch zeezout af en andere zoutsoorten zoals Himalayazout…

  5. ik heb die sole altijd discutabel gevonden omdat naar mijn weten de mineralen op die manier niet worden opgenomen, maar slechts in verbinding met organische stoffen. Toen ik Mike Donkers daar naar vroeg beweerde hij dat door het verzadigen en later weer verdunnen een soort homeopatisch effect optrad. Ja duhhh….

  6. Je doet fantastisch werk! haalt me ‘n hoop werk uit handen. ik deel je posts dan ook graag. Dank je wel!

  7. Dat bonzende hart heb ik ook ook vaak na een etentje in een restaurant. Toch denk ik niet dat dit aan het tafelzout ligt want dan zou ik het bijna altijd moeten hebben. Ik gok ook op e621

  8. Mooi stuk. Ben wel heel benieuwd hoe het zit met de vervuiling van keltisch zeezout. De zee is sterk verontreinigd met o.a. zware metalen. Dit zal ook effect hebben op het zou lijkt me. Kun je hier iets zinnigs over zeggen?

    • Dank je wel Judith! In de analyse die je hierboven kunt downloaden blijkt dat er geen sprake is van vervuiling.

  9. Dank je voor dit uitgebreide onderzoek. En inderdaad gewoon testen, de peen is het bewijs. Ik krijg veel mensen die bang zijn om zout te gebruiken. Omdat dit steeds maar overal gezegd wordt. Vorig jaar iemand met een zeer hoge hartslag, onregelmatig, hart kloppingen. Bij de vraag of ze zout gebruikte zo min mogelijk. Ga maar eens snel meer zout gebruiken. Zonder zout kunnen onze cellen niet juist werken. Ik heb ze niet meer terug gezien. En als het zomers een hele warme dag gaat worden. Neem alvast wat extra zout s’morgens. En je voelt je veel beter. We hebben zout nodig, nee geen kilo’s.

  10. Omdat keltisch zout anders gefilterd wordt, kan het dan zo zijn dat er bijvoorbeeld parasieten in het zout zitten?

    • Het keltische zeezout wordt gedurende 6 maanden gedroogd bewaard om de overleving van parasieten tegen te gaan.

  11. En…als je het nu niet meer durft te eten, gebruik het dan voor een gezond (voeten)bad! Via de huid worden mineralen toch ook opgenomen?

  12. Geachte Juglen,

    Kan de molen van het keltische zeezout als het leeg is
    opgevuld worden.
    Dank voor uw antwoord
    emmy

  13. Hoi Juglen,

    Ik heb heel lang (zeker een jaar) iedere ochtend een sole genomen, vooral ook omdat het zo gezond zou zijn. Nu heb ik echter in het afgelopen half jaar heel veel onderzoeken gehad bij de internist (ik ben schildklierpatiënt), omdat ik mij zo vreselijk slecht voelde. Vooral in de ochtend. Moeilijk te omschrijven, maar het leek dan alsof er een soort gif door me heen stroomde, heftig trillen en een heel slecht gevoel. Ik had geen idee wat dit was. Uit alle onderzoeken is niets gebleken, alles was ok. Toen ben ik op een gegeven moment gestopt met het drinken van een sole, nu zo’n 4 weken geleden… en wat blijkt; mijn klachten zijn eigenlijk zo goed als verdwenen!
    Heb jij hier een verklaring voor?
    Zijn er misschien meerdere mensen die dit ook hebben ervaren? Ik ben erg benieuwd!

    • Hallo dieuwke, sinds kort heb ik ‘s nachts en in de ochtend hevige hartkloppingen. Mijn schildklier werkt te snel.
      Ook ik gebruikte een sole. Niet altijd nam ik een sole maar het keltisch zeezout gooide ik ook bij de groenten en aardappelen enz. Dus kennelijk kreeg ik te veel zout binnen. Nog steeds last van hartkloppingen. Kan ook geen zuurkool meer eten of een stukje Franse kaas. Keukenzout is uitgesloten en daardoor krijg ik het al benauwd als er een etentje isMag ik weten wat jouw schildklier waardes zijn?

  14. Hallo Juglen,

    Ik bak al jaren zelf brood en gebruik meestal himalyazout, soms keltisch zeezout. Ik vraag me nu al een tijd af of wij op deze manier niet te weinig jodium binnen krijgen. Zit er inbovengenoemde zouten ook (genoeg) jodium? Ik heb kinderen in de puber leeftijd, die wil ik wel graag voldoende bouwstoffen meegeven. Ze eten behoorlijk gezond, maar sporten ook erg veel, dus verbruiken ook nogal wat.

    Groeten Esther

    • Keltisch / Himalaya / zeezout bevatten niet voldoende jodium om aan de ADh te komen helaas. Prima bronnen van jodium: haring, witvis, zeekraal, zeewier. Ook kelp kan een bron zijn. Anders Lugol’s of concentrace van Vitals.

      Brood is volgens het Voedingscentrum gezond omdat er Jodium in zit. Als ik jodium aan een snicker toe ga voegen, is de snicker dan gezond?
      Nee, natuurlijk niet.

      Ik eet tegenwoordig zeewier pasta om mijn jodiuminname wat op te krikken:
      https://www.ahealthylife.nl/webwinkel/product/biologische-zeewier-pasta/

      • Hallo Juglen,
        Maar wat als je schildklier te snel werkt. Zodra ik zout eet ga ik hyperen.
        De meeste mensen met schildklierproblemen hebben een langzame schildklier.
        Ik val als een gek af . Ik moet echt voldoende eten. Ik val nog steeds tussen de lijntjes met mijn bloeduitslagen, maar wel tegen het lijntje aan. Nog een streepje en ik zit er boven maar heb wel alle klachten die bij een snel werkende schildklier horen. Heb jij enige ervaring of heb jij tips omtrent een snelle schildklier om deze weer ruim binnen de lijntjes te krijgen? Ook mijn lichaam heeft jodium nodig. Overal lees je over afvallen, je begrijpt dat ik hier af en toe moedeloos van word. Er wordt veel te weinig over bovengenoemd probleem geschreven.

  15. Zeezout , keltisch, Himalaya over de grond strooien als bemesting voor de groenten is best wel een goed idee
    Alleen opletten met de natrium erin: niet alle planten verdragen natrium. Met name koolsoorten zijn echter natrium minnend omdat ze van oorsprong uit een omgeving bij de zee komen .
    Maar….wat dachten jullie van urine ? Vol van mineralen en verdunnen met regenwater en m.b.v de gieter over de grond sproeien… Verdunnen moet omdat anders de blaadjes kunnen verbranden .
    Vergelijk het maar met de gier die boeren in het land aanbrengen. Allemaal organische mineralen !

  16. Keltisch zeezout is dus 91,6% keukenzout en 6,5% vocht?
    Dan blijft er nog 1,9% over voor spoorelementen dat vooral bestaat uit sulfaat(?!) (1,1%), magnesium (0,32%) en calcium (0,24%).
    Dan blijft er nog 0,24% over voor andere stoffen waaronder kwik, lood en cadmium?

    1 tot 3 gram zout is nodig, vanaf 6 gram ontstaan er schadelijke gevolgen.
    die eerste 3 gram krijg je (te) makkelijk binnen, 85% van de Nederlanders krijgt meer dan 6 gram zout per dag binnen.
    Waarom is het nodig om extra zout te eten??

  17. Hoe lang kun je nat keltisch zout bewaren? De houdbaarheidsdatum is nl. niet meer te lezen.
    Ongeveer 3 jaar geleden heb ik een emmertje gekocht.
    Is het goed om elke ochtend een halve theelepel keltisch zout in een glas lauw water te drinken?

    • Zout is eeuwig houdbaar. Het is een conserveermiddel. Keltisch zeezout is recent gewonnen, maar veel zout (zoals Himalayazout) komt uit grotten waar het miljoenen jaren heeft gelegen…

Reacties zijn gesloten.