Waarom vegan burgers vaak nog steeds ongezond zijn

Volgens deskundigen zijn de plantaardige vervangers zoals burgers en sandwiches in veel fastfoodrestaurants dan wel vegetarisch, ze bevatten vaak erg veel vet, koolhydraten en zout. Steeds meer fastfoodketens brengen vegetarische producten op de markt in een poging om klanten te trekken die van het vlees af willen. Maar ook al zijn de producten vegetarisch of zelfs vegan, ze zijn vaak veel te sterk bewerkt om ze te kunnen zien als gezonde alternatieven voor vlees.

Vegan is hip
Het staat buiten kijf dat een plantaardig voedingspatroon gezond is. Volgens voedingsdeskundigen zouden westerlingen zeker minder vlees moeten gaan eten. Alles bij elkaar genomen zijn er heel veel vleesvervangers te vinden, niet alleen bij fastfoodketens in verschillende delen van de wereld, zoals KFC, McDonald’s of Burger King, maar ook in de supermarkten. Volgens cardioloog dr. Andrew Freeman is het verbouwen van plantaardige eiwitten ook duurzamer en beter voor het milieu dan de vleesproductie, maar aan de vleesvervangers zitten ook een aantal grote nadelen. Eén daarvan is dat vleesvervangers vaak ongezond zijn vanwege de enorme hoeveelheden ongezonde vetten, waardoor hij aanraadt ze niet of heel zelden te eten. Vegaburgers van KFC (Imposter Burger) bijvoorbeeld, blijken net zo veel vetten en calorieën te bevatten als gewone burgers, maar minder eiwitten, meer koolhydraten en meer zout. Dan hebben we het nog niet gehad over de vele toevoegingen en e-nummers. Afgaand op het succes van producenten van vleesvervangers op de beurs lijkt het er ondanks de nadelen op dat ze toch winnen aan populariteit.

Plantaardig, natuurlijk en onbewerkt, daar gaat het om
Freeman stelt dat de basis van een gezond hart- en vatenstelsel en eigenlijk de hele menselijke gezondheid, een voedingspatroon is met volwaardige, onbewerkte en plantaardige producten. Een boterham is in dit verband een veel sterker bewerkt voedingsmiddel dan bijvoorbeeld een salade, ook al zijn beide plantaardig. Het best is het dus om te kiezen voor voeding die zo dicht mogelijk blijft bij hoe het van nature is. Want hoewel vegan fastfood wel kan helpen om de focus te verleggen naar meer plantaardig, is het nog steeds ongezond zolang het zo geraffineerd is en vol zit met suikers en slechte vetten. Om aan de behoefte aan eiwitten te voldoen kun je beginnen met het eten van meer bonen en andere peulvruchten in plaats van vlees. Eet daarnaast vooral meer fruit, groenten, noten en zaden. Volgens Freeman duurt het ongeveer twee weken voordat het verlangen naar dierlijke voeding – vooral afkicken van zuivel kan moeilijk zijn – stopt. Hoewel het plantaardige model misschien nooit volledig zal worden ingevoerd, neemt de vraag ernaar onder consumenten wel nog steeds toe. De deskundigen hopen dat men op een dag zal inzien dat de overgang naar een overwegend plantaardig patroon zeer de moeite waard blijkt te zijn geweest voor de gezondheid.

Conclusie
Artsen en voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat een plantaardig dieet en minder vlees eten gezonder is. Deze wetenschap, samen met de vraag naar een ethisch verantwoorde en duurzame voedselproductie, heeft een beweging in gang gezet naar plantaardige vleesvervangers. Hoewel deze producten inderdaad geen vlees bevatten zijn ze vaak wel sterk bewerkt en daarmee niet echt gezonder dan een gewone hamburger of kipsandwich. Overgaan op een meer plantaardig voedingspatroon is prima, maar dan wel op basis van onbewerkte voeding. Fastfood vleesvervangers kun je beter zien als iets lekkers voor nu en dan en niet als een onderdeel van de normale dagelijkse voeding (bron).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

10 gedachten over “Waarom vegan burgers vaak nog steeds ongezond zijn”

  1. Ik ben niet vegan voor mijn gezondheid. Ik ben vegan omdat anderen niet dood hoeven voor mij om gelukkig en blij te kunnen zijn!n

  2. Kom op man. Het zijn hamburgers, wie denkt dat dat gezond is is sowieso een pannenkoek. Wat een slecht verhaal dit. Ten koste van de mooiste beweging die er is. Veganisme

  3. Knap dat je dit artikel hebt geschreven. Ik merk soms dat ik moet slikken als ik mensen “ongezond” vegan zie nuttigen.
    Als lid van de Partij vd Dieren kan ik de vegan steunen i.v.m. het dierenleed wat er niet bij komt kijken.. Gelukkig serveert de partij op bijeenkomsten biologisch vegan waardoor iig het vb gegeven wordt.

    Het enige wat ik kan doen is mijn hand in eigen boezem steken…

  4. De mens is niet “toevallig” omnivoor. Elke dag vlees/vis eten is niet noodzakelijk/wenselijk, maar àls je vlees/vis eet, zorg er dan voor dat het van goede kwaliteit is (= grasgevoerd, zonder antibiotica en dat de dieren een goed leven hebben gehad). Volgens mij heeft de dierenwereld o.a. ook die functie: dienen als voeding voor mens en dier. Net zoals de mineralenwereld als voeding dient voor de plantenwereld en de plantenwereld weer voor de dierenwereld. Ons spijsverteringsstelsel is niet “gebouwd” voor alleen maar plantaardige voeding. En wat te denken van al die “gewasbeschermingsmiddelen”(= gif), die elk jaar meer gebruikt worden bij de, weliswaar niet biologische, groenten- en graanteelt. Dat gif maakt ook dieren dood. Maar vogels, muizen, mollen, insecten, wormen, zijn minder aaibaar. Hun dood is kennelijk minder erg.

    Je kan er misschien 100 mee worden, maar ik ken ook mensen die na jaren vegetarisme ernstige gezondheidsklachten kregen en na weer vlees te hebben toegevoegd aan hun voeding, weer opknapten. Wij hebben de verantwoording voor onze eigen gezondheid. Dat onderscheidt ons van de mineralen-, planten- en dierenwereld. Wij kunnen kiezen voor vegetarisme/veganisme, maar hebben dan ook de gevolgen van die keuze te accepteren.

    • Nee beste geesje , de mens is niet van nature omnivoor. Hij is dat geworden. Van nature zijn we vruchteneters . Tandarts Baerents heeft dat in een heel overtuigend werkje vastgelegd.
      Maar goed, hoe het ook is: Vlees eten blijft aas eten en we zijn geen aaseters. Dan moet je bij de gieren en de hyena’s zijn.
      Om op de juiste wijze jezelf vegetarisch voeden vraagt intelligent inzicht en dan heb je echt geen behoefte aan vlees en knap je er ook niet van op.
      Die intelligentie zorgt er voor dat je geen ernstige gezondheidsklachten krijgt door vegetarisme,
      wat jij suggereert.
      Ik zie het tegendeel: mensen met ernstige klachten zijn de vleeseters en in mijn lange leven heb ik
      daar heel veel van gezien , niet alleen in mijn geneeskundige praktijk.

  5. Helemaal eens Geesje, als je echt goed naar de natuur kijkt, zie je hoe fantastisch alles in elkaar past. Je wordt ook wat genuanceerde hopelijk.
    Aanraders om te kijken: The Biggest Little Farm en The Magic Forest.

  6. Door een hele tijd vegetarisch te hebben gegeten had ik tekort aan, heel belangrijk, vitamine B12. Gevolg: injecties die tekorten aanvullen. Ik ben sedertdien een “aanhanger van het bloedgroependieet”. Vlees van dieren die net zo groot zijn als de mens, uitgezonderd ons varken, of kleiner zijn dan de mens, zoals gevogelte, alsmede vis worden bij mij worden goed verteerd. Vitamine B 12 is weer correct. Ik twijfel er niet aan dat voor veel mensen vegetarisch weinig problemen oplevert maar een tekort aan B 12 wil je niet nastreven. Alle dagen een ei en een stukje vis of kip. In een hoeveelheid die een kwart van het dagmenu uitmaakt is voor velen een goede oplossing vooral als er maagzuurremmers worden voorgeschreven en dat is bij een substantieel deel van de populatie van Nederland het geval.

Plaats een reactie