In Gezondheid algemeen, Tips en trucs, Voeding

gezonde_voedingsmiddelen

Veel mensen weten precies welke (ongezonde) voedingsmiddelen wij zoveel mogelijk moeten vermijden. Maar als ’t gaat om gezond eten, welke voedingsmiddelen kunnen wij het beste in ons lichaam stoppen? Terwijl deskundigen het eens zijn dat variatie noodzakelijk is voor een gezond voedingspatroon, weten wij dan eigenlijk wel wat de gezondste keuzes zijn ? Hieronder volgen zeven van de meest voedzame voedingsmiddelen die je kan eten.

  1. Biologische spirulina: Hoewel het eten van algen voor veel mensen weerzinwekkend mag lijken, spirulina is daarentegen zeer smakelijk. Het smaakt bijzonder goed in een smoothie of “verstopt” in een chocolade reep. Het bevat meer antioxidanten dan welk voedingsmiddel op aarde, en zit vol eiwitten en mineralen waardoor het verreweg het meest voedzaam is.
  2. Biologische boerenkool: Volgens dr. Joel Fuhrman is boerenkool het meest voedzame voedingsmiddel ter wereld. Vol mineralen, vitamines, vezels  en aminozuren naast belangrijke antioxidanten tegen infecties en ter voorkoming van kanker. Heerlijk en gemakkelijk klaar te maken. Veelzijdig voedsel.
  3. Biologisch hennepzaad: Wat krijg je als je eiwitten, vezels, essentiële vetzuren, aminozuren, vitamines en mineralen combineert? Hennepzaad natuurlijk. Dit licht verteerbare zaadje is veelzijdig, gemakkelijk te gebruiken in de bereiding van voedsel en zeer smakelijk bovendien.
  4. Chocolade: Jawel, goed gelezen. Cacaobonen zijn zo rijk aan voedingsstoffen dat wetenschappers nog niet eens aan het begin staan om alle voordelen en goede eigenschappen van dit kleine boontje in kaart te brengen. Pak echter geen Snickers! De goede stoffen vind je alleen in de rauwe cacaoboon (of de hele donkere pure chocolade). Mineralen, vitamines en ladingen antioxidanten doen wonderen voor je hart, huid en maken stoffen vrij in je hersenen die je gevoelens van verliefdheid laten voelen.
  5. Biologische broccoli: Moeders had gelijk, je moet je broccoli opeten voor een gezonde voedselvertering en om je risico op kanker te verkleinen. Broccoli heeft bovendien een brede variëteit aan heerlijke gerechten te bieden, van soep tot stoofpotten tot roerbakgerechten.
  6. Biologische spinazie: Popeye zat op het juiste spoor met zijn spinazie-fixatie. Maar vermijd liever het ingeblikte spul en beperk je tot verse of ingevroren spinazie voor een gezonde explosie aan antioxidanten, eiwitten en vezels. Vers of gekookt, de zoete hartige smaak van spinazie verrijkt elke maaltijd.
  7. Biologisch chiazaad: De Azteken zijn weliswaar uitgestorven maar hun overlevering is springlevend in chiazaad. Deze lekkernij uit de oudheid zit vol omega-vetzuren, eiwitten en vezels.  Dr. Weil vertelt ons dat chiazaad een betere keuze is dan lijnzaad aangezien “chiazaad zo rijk is aan antioxidanten dat de zaden niet bederven en lange tijd bewaard kunnen blijven zonder ranzig te worden.” (Vertaling:  Jan Daan van Oosten)

Hoeveel weet jij over gezondheid? Doe de gezondheidskennis over voeding in 30 vragen!

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 11 comments
  • Melissa

    Hallo!

    Ik quote je even: “De goede stoffen vind je alleen in de rauwe cacaoboon (of de hele donkere pure chocolade)”.
    Dat laatste is slecht deels waar: hele donkere pure chocolade is alleen supergezond als dit RAUWE chocolade is (raw chocolate). De ‘normale (extra) puur’ repen uit de supermarkt zijn niet meer rauw en daardoor verliest cacao zijn heilzame werking! Dit even als toevoeging op je stuk :-)

    Gezonde groet,

    Melissa

    • Juglen Zwaan

      Ik denk dat er ook in niet-rauwe chocolade nog meer dan genoeg antioxidanten en mineralen aanwezig zijn. Deze zijn beter bestand tegen hoge temperaturen. Vitamines zijn wel gevoeliger voor verhitting.

  • Broccoli

    geld dit ook voor niet biologische broccoli/boerenkool??

  • Johan

    Goed bezig geweest weer Juglen!!
    Had je niks te doen op deze zondagmiddag??
    Het was toch lekker weer vandaag. misschien op de valreep nog even wat Vitamine d tanken???
    Blijft toch leuk he die mogelijheid om reacties te plaatsen toch??

    • Juglen Zwaan

      Jazeker! Vanmiddag even lekker op het terras wat vitamine D bijgetankt :D

  • Fleur

    In het artikel over biologisch voedsel wordt ook benoemd dat soja dit glyfosaat bevat, ik ben juist overgetapt op soja melk en yoghurt van Alpro, is dit nu wel of niet verstandig?. In het artikel wordt een ander merk genoemd, maar hoe weet ik nu zeker dat dit niet ook in deze sojamelk wordt verwerkt?

    • Sonja

      Hallo Fleur,

      Soya lijkt me niet verstandig.
      Het zit bomvol met fytinezuur en je pleegt dus roofbouw op je lichaam.
      En zeker geen Alpro, niet bio en genetisch gemanipuleerd.
      De enige soya die goed is voor je, is biologische Tempeh.

      Hopelijk kun je hier wat mee.

  • Wendy

    Leuk artikel Juglen en helemaal mee eens! Ik heb nog één aanvulling: kiemen!

    • Sonja

      Ja, maar hoe doe je dat?
      Ik houd niets meer over dan wat schimmel.
      Heb jij tips?

  • Evert

    Als deze zeven dingen echt het meest voedzaam zouden zijn, dan zou je je hele leven alleen dit kunnen eten, kinderen krijgen en niets te kort komen. Alles uit de lijst eet ik wel eens, maar geen er van bevat vitamine B-12, Vitamine A: Retinol, Lange keten omega-3: EPA, cholesterol of vitamine D3

    Spirulina bevat stoffen die de opname en werking van vitamine B-12 kunnen verhinderen. Ik eet het wel, maar niet elke dag.
    Iets is alleen voedzaam als het gegeten wordt. Veel mensen zullen geen spirulina eten, omdat ze het niet lekker vinden smaken.

    Mijn lijst:
    5. Wilde groenten en vruchten. Bijvoorbeeld paardebloemblad en bramen.
    4. Kelp en andere zeegroenten
    3. Volle zuivel
    2. Eieren
    1. Lever

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken