De voedingswaarde van knotswier

Voedingswaardetabel van knotswier per 100 gram:

Per 100 g / mlKnotswierADH*
kcal34317,15%
Kj143517,08%
Water (g)9,750,49%
Eiwit (g)13,2523,66%
Koolhydraten (g)71,527,50%
Suiker (g)0
Vet (g)3,44,86%
Verzadigd (g)0,741
E.O.V. (g)1,04
M.O.V. (g)1,039
Omega 6 (g)0
Omega 3 (g)0
Cholesterol (mg)0
Vezels (g)3,510,00%
A (mg)00,00%
B1 (mg)0,1019,18%
B2 (mg)0,42528,33%
B3 (mg)7,0243,88%
B5 (mg)1,23324,66%
B6 (mg)0,2114,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)0,353,50%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)46013,14%
Calcium (mg)181,80%
Fosfor (mg)34743,38%
IJzer (mg)2,227,50%
Jodium (ug)1820012133%**
Magnesium (mg)23177,00%
Koper (mg)1,1122,22%
Selenium (ug)8,315,09%
Zink (mg)2,416,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
** Door weken en koken in water kan het jodiumgehalte sterk dalen.

Over knotswier
Knotswier valt onder de bruinwieren, net als kombu. Ondanks de naam doet vermoeden is knotswier meer groen van kleur dan bruin.  Het groeit in lange, dunne puntige slierten met kleine blaasjes of knapzakjes. Knobbels op de slierten zorgen ervoor dat de plant onder water rechtop komt te staan. Knotswier hecht zich aan rotsen. Het bevindt zich ook op dijken. Wanneer deze droogvallen komt het knotswier tevoorschijn.

Verkrijgbaar
Knotswier groeit gewoon in de Noordzee, vooral in Zeeland en het Waddengebied. Als je bij een haven of de kust bent is de kans dus aanwezig om knotswier tegen te komen. Daarnaast komt het voor langs kusten in de Atlantische oceaan. Knotswier groeit traag en wordt ongeveer een keer per jaar geoogst.
Je kunt zelf op pad om dit zeewier te verzamelen maar het is ook in een aantal speciaalwinkels verkrijgbaar. Ook online is knotswier te koop. Vaak in gedroogde vorm of verwerkt tot poeder. Knotswiercapsules zijn geschikt voor de aanvulling van het mineraal jodium. Het is over het algemeen wat goedkoper dan andere zeewieren die van ver moeten komen.

Toepassing
Gedroogd knotswier is een goede smaakmaker in brood. Ook kan er thee van getrokken worden, bijvoorbeeld in combinatie met gember. Ook kan knotswier worden verwerkt in Aziatische maaltijden zoals sushi. Of laat het in een saus of soep meetrekken voor een zilte smaak. Let erop dat knotswier altijd verhit moet worden in verband het hoge jodiumgehalte.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: