Glutathion: de meesterantioxidant nader bekeken

Glutathion is de allerbelangrijkste en krachtigste antioxidant in het menselijk lichaam (12). Het wordt ook wel de moeder of meester van alle antioxidanten genoemd (34). Elke cel in het lichaam wordt door deze stof beschermd. Het gaat oxidatieve stress (zuurstofschade) tegen en beschermt zo tegen veroudering (5). Normaal gezien krijgen we de antioxidanten binnen uit voeding, maar glutathion kan ons lichaam zelf aanmaken uit de aminozuren glutamine, glycine en cysteïne.

Hoe ouder we worden, hoe minder glutathion we zelf kunnen aanmaken (67). Hoewel korte milde stress de aanmaak van glutathion kan verhogen, kan chronische stress de hoeveelheid glutathion in het lichaam verminderen (8).

Er bestaan twee soorten glutathion: de actieve GSH of L-glutathion (gereduceerd) en de inactieve vorm GSSG (geoxideerd). Wanneer GSH in het lichaam vrije radicalen weg heeft gevangen, wordt het hierbij omgezet naar GSSG.

In het woord GSH staat de G voor glutathion, maar de SH staat voor een thiolgroep. Een thiolgroep bevat een zwavelstof en is verantwoordelijk voor de krachtige antioxidatieve werking.

Glutathion speelt een grote rol voor onze gezondheid:

#1 – Helpt het lichaam bij het ontgiften
Ondersteunt het lichaam bij het onschadelijk maken van kankerverwekkende stoffen, medicijnen en toxines (9). Ook zorgt de stof ervoor dat de vitamines C en E in hun krachtige actieve staat blijven (10). Glutathion werkt ondersteunend op de lever, waardoor het zijn taken goed kan uitvoeren (1112).

#2 – Goed voor het brein
Glutathion is in staat om het brein te beschermen tegen reactieve zuurstof en kan daarmee het functioneren verbeteren (13). Mensen met Alzheimer hebben vaak minder glutathion in de hippocampus, het gebied in de hersenen dat verantwoordelijk is voor het geheugen (1415). Hoewel meer onderzoek nodig is, vermoeden wetenschappers sterk dat suppletie kan bijdragen aan een vermindering van de klachten (1617). Mensen met autisme hebben vaak lagere glutathionniveaus in bepaalde gedeeltes van het brein, door middel van suppletie kan dit weer opgekrikt worden (1819). Een andere studie noemt dat glutathion waarschijnlijk de ziekte van Parkinson op afstand kan houden (20). Veel mensen met psychische aandoeningen, zoals depressie, dwangstoornissen en schizofrenie, hebben vaak opvallend lage glutathionspiegels (212223). Veel medicijnen die blijken te werken, hebben hun effect te danken aan het verhogen van de glutathionwaarden in het lichaam (24).

#3 – Werkt gunstig op de vruchtbaarheid
Glutathion kan de vruchtbaarheid bij vooral bij mannen sterk verbeteren (2526). Het werkt volgens onderzoekers positief op de vorming van zaad (27). Ook de vrouwelijke vruchtbaarheid kan door glutathion verbeteren, evenals de bevruchting zelf (28).

#4 – Ontstekingsremmend
Glutathion kan de productie van ontstekingsbevorderende stoffen (cytokines) in het lichaam verminderen (29). Wanneer muizen een tekort hebben aan glutathion, beginnen ontstekingen op te vlammen (30). De laatste jaren wordt het steeds duidelijker dat chronische ontstekingen aan de basis liggen van vele westerse ziekten, zoals kanker, diabetes en cardiovasculaire aandoeningen (3132).

#5 – Versterkt het immuunsysteem
Als het glutathion uitgeput raakt, verliezen immuuncellen hun vermogen om infecties te lijf te gaan, maar gelukkig kan aanvulling van glutathion dit vermogen weer opnieuw activeren (33). Wanneer er een virale infectie in het lichaam plaatsvindt, verbruikt het lichaam meer glutathion (34). Veel chronische ziekten zorgen daardoor voor permanent lage glutathionspiegels in het lichaam (35).

Aanmaak natuurlijk verhogen
Je kunt glutathion ook verhogen door de juiste voeding te eten. Met name groenten die rijk zijn aan zwavels blijken de aanmaak te kunnen bevorderen (3637). Denk hierbij aan kolen (boerenkool, broccoli, bloemkool etc.) en Allium groenten (uien, knoflook, sjalotten etc). Om de glutathionstatus in het lichaam hoog te houden, is het belangrijk om over veel vitamine C te beschikken (38). Je kunt vitamine C slikken, maar ook voeding eten die rijk is aan deze vitamine. Vooral rode paprika, kolen en kiwi’s zijn rijk aan vitamine C (klik hier voor een lijst van de voedingsmiddelen met de meeste vitamine C). Een mineraal dat de hoeveelheid glutathion in je lichaam een boost kan geven, is selenium (39). Selenium zit veel in paranoten, chiazaad en haring (klik hier voor een uitgebreide lijst). Omdat glutathion gemaakt wordt uit 3 aminozuren, is het belangrijk om voldoende eiwitten in het lichaam te hebben. Om deze reden kan het supplementeren met een wei proteïnepoeder ook zorgen voor meer aanmaak van glutathion (4041). Dierlijke eiwitten of zuivel bevatten veel cysteïne en methionine, waardoor ook de hoeveelheid glutathion in het lichaam kan stijgen (4243).

Glutathion in voeding
Je kunt glutathion ook rechtstreeks uit de voeding halen. Spinazie, asperges, avocado’s en okra’s zijn rijk aan deze meesterantioxidant (44). Opvallend is dat het regelmatig eten van kurkuma ook in verband wordt gebracht met hogere glutathionniveaus in het lichaam (45).

Leefstijl
Gezond eten is niet het enige dat je kunt doen om meer glutathion in je lichaam vrij te maken. Het blijkt dat voldoende slaap minstens zo belangrijk is (46). Een slaaptekort kan de hoeveelheid glutathion in het lichaam verminderen (4748). Ook cardio en krachttraining kunnen de hoeveelheid glutathion in het lichaam verhogen (49). Overigens kan overtraining in combinatie met slechte voedingsgewoontes weer zorgen voor een daling (50).

Alcohol funest
Slecht nieuws voor mensen die dagelijks wat alcohol drinken: het drinken van alcohol kan ervoor zorgen dat de hoeveelheid glutathion in de longen met 80 – 90% afneemt (51). Alcohol is zeer ongunstig voor de hoeveelheid glutathion in het lichaam (52).

Supplementen een prima optie
Je kunt glutathion ook tot je nemen in de vorm van een supplement. Kies dan altijd voor de gereduceerde GSH-vorm, omdat deze nog actief is. Lange tijd werd er gedacht dat het innemen van glutathion via supplementen niet effectief was, maar inmiddels is het tegendeel bewezen (53). Bij de keuze naar het beste supplement is het verstandig om te kiezen voor GSH uit de fabriek van Setria. Een andere goede vorm is ook s-acetyl-l-glutathion. Beide vormen overleven de spijsvertering en kunnen de hoeveelheid glutathion in het lichaam verhogen (54, 55).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

3 gedachten over “Glutathion: de meesterantioxidant nader bekeken”

  1. Ik slik dagelijk nac, acetylcysteine, omdat ik altijd teveel slijm heb en grote kans op astma. Dit werkt goed. Maar begrijp ik nu uit dit verhaal dat als ik gluthation zou nemen, nac daar dus in zit. Dan kan ik beter die gluthation slikken neem ik aan.

    Beantwoorden

Plaats een reactie