Is sushi gezond of ongezond?

sushi gezondVorig jaar heb ik sushi ontdekt en ik ben er dol op! Dat ik dit niet eerder heb ontdekt. Aanvankelijk dacht ik gezond bezig te zijn want sushi heeft een gezond imago. Gaande weg leerde ik dat de waarheid anders zit dan gedacht. Sushi is gemaakt van rauwe ingrediënten met veel vis en zeewier. Super gezond zou je zeggen. In dit artikel prikken we vele mythes door.

Het sushi restaurant
Je ziet ze steeds meer, de all-you-can-eat sushi restaurants. Voor een vast bedrag kun je een avond helemaal onbeperkt losgaan. Aan het eten verdienen ze niets, aan de drankjes des te meer. Op de kaart staan tal van ‘hapjes’ vergezeld van gefrituurde zaken en mayonaise. Dat is niet gezond, maar dat zal geen nieuws zijn. Maar buiten dat zijn er nog meer zaken niet bepaald gezond te noemen.

De rijst
Veel mensen denken dat je dik wordt van sushi omdat de rijst een dikmakend effect heeft. Dit zit iets anders. De rijst eet je koud. Koude rijst heeft voor het lichaam onverteerbare suikers in de vorm van Resistant Starch. Bovendien is de zetmeel in rijst van het type amylum minder dikmakend dan de amylopectine zetmeel in tarwe. Maar het ware probleem van de sushi ligt in het feit dat ze suiker aan de rijst toevoegen. Dit doen ze om de rijst lekker plakkerig te maken, zodat de sushi niet uit elkaar valt.

De vis
Vis is op zich gezond. Veel mensen klagen over de aanwezige kwik, maar dat is niet het hoofdprobleem. De kwik wordt door de aanwezigheid van selenium amper opgenomen. Het hoofdprobleem is dat het hier om kweekvis gaat. Kweekvis kan hormonaal worden behandeld met o.a. testosteron. Ook krijgt kweekvis preventieve antibiotica. Daarnaast krijgt kweekvis voor een deel graan te eten. Door de graan wordt het niet een bron van omega 3, maar van omega 6 en deze omega werkt ontstekingsbevorderend. Een kilo kweekvis krijgt gemiddeld zes kilo wilde visjes als voer te eten, wat trouwens niet echt milieuvriendelijk is.
De krab in sushi is overigens gewoon Surimi. Surimi is nepkrab dat wordt gemaakt van visresten samen met zetmeel, eiwit, zout, plantaardige oliën, sorbitol, suiker, soja-eiwit, kruiden, kleurstof en smaakstof. Veel kweekvis bevat wel omega 3 maar dit is al deels geoxideerd omdat het voer van slechte kwaliteit is zoals gebroken lijnzaad. Dit is goedkoop in aanschaf, maar helaas al geoxideerd voordat het geconsumeerd wordt. Geoxideerde vetten zijn schadelijk voor de gezondheid.

E-nummers
Veel E-nummers mogen door Europa goedgekeurd zijn, de bijwerkingen die gemeld worden liegen er niet om. De gezonde zeewier wakamé blijkt tal van toevoegingen te bevatten inclusief kleurstoffen:

Verdikkingsmiddel agar, gedroogde champignons, sesamolie, sojabonenpoeder, water, tarwemeel [gluten], tarwebloem [gluten], suiker, zout, specerijen, azijn, fructose, kleurstoffen: curcumine(E100)/briljantblauw(E133), sesam.

Je denkt dus gezonde zeewier vol zeemineralen en jodium te eten, de waarheid is anders. Ook de gember en de wasabi is iets te fel gekleurd om nog gezond te heten.

Natrium
De meeste sojasauzen bij de sushi bevatten extreem veel zout en daarmee veel natrium. De betere sushihuizen hebben over het algemeen de groene kikkoman. Deze is minder zout en daarmee beter dan de rode variant van hetzelfde merk. Sowieso is kikkoman sojasaus beter dan de meeste andere sojasauzen, want die bevatten vaak ingrediënten die niks met sojasaus te maken hebben. De meeste sojasaus is gewoon suikerdrap. Kikkoman is gefermenteerd en kan daardoor meer voedingsstoffen bevatten.

Gezonde sushi
Misschien ben je nu ontmoedigd maar bedenk wel dat sushi altijd nog gezonder is dan eten bij de snackbar of een fastfood restaurant. Sushi kan heel makkelijk gezond zijn als je het zelf maakt, want dan heb je controle over wat erin gaat. Een restaurant wil geld verdienen en kiest daarom meestal voor inferieure basisgrondstoffen die helaas ten koste gaan van onze gezondheid. Sushi kan dus zeker gezond zijn, maar vooral als je het thuis maakt.

Tips voor gezonde sushi thuis:

  • kies voor wilde vis
  • gebruik gefermenteerde sojasaus
  • koop wasabi & gember die puur natuur zijn
  • gebruik ook plantaardige ingrediënten zoals avocado
  • geraspte wortel past makkelijk in de rol
  • kies voor biologische ingrediënten

Tips voor in het sushi restaurant:

  • eet sashimi (sushi zonder rijst)
  • vermijd alle crunchy sushi’s
  • vraag naar groene kikkoman
  • blijf weg van de romige sauzen
  • neem niks dat tempura heet (=gefrituurd)

Als je thuis sushi maakt, vormt het een prima bron van omega 3, chlorofyl en zeemineralen zoals jodium. Zelf sushi maken, is misschien even een karwei, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is het zo gedaan. Bij diverse supermarkten kun je al voor enkele euro’s een sushi-kit aanschaffen, met uitgebreide handleiding. Kom je er dan nog niet uit, dan is Youtube your best friend!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

31 gedachten over “Is sushi gezond of ongezond?”

  1. Goed dat je sushi onder de aandacht brengt. Toch heb ik mn bedenken bij de observaties die je doet. In de zin dat ik het een incompleet verhaal vindt. Zoals je het beschrijft gaat het enkel over het all in concept. Terwijl er zoveel andere betere en lekkere echt originele japanse restaurants zijn die koken voor hun traditie. Het all in concept is m.i. te vergelijken met de chinees.

    Sushi en mayonaise is niet iets japans. Dat is dan aangepast aan de Nederlanders. Romige saus zou nog kunnen maar als je kijkt naar de hoeveelheid…

    ik mis dus de tip om naar een echt sushi danwel japans restaurant te gaan. Vaak net zo duur maar 6x lekkerder.
    zelf maken geeft veel inzicht in wat er werkelijk ingaat.

    Sushi vind ik geweldig en zoals met alles met mate.

    succes met je pagina!

      • En dat is precies de reden dat men daar geen echte Wasabi wil hebben, omdat nep Wasabi een tientje per kilo kost. En men zegt daar ook doodleuk dat Nederlanders toch het verschil niet weten.

  2. Hallo, interessant om te lezen. Ik zeg, geniet die ene keer dat je Sushi eet met volle teugen en eet het niet iedere week, zoals eigenlijk met alles.

  3. Ik maak onze sushi met de sushirijst uit de biologische winkel, en doe er geen zoet bij, sprenkel er wel een beetje rijstazijn over.
    Ook voeg ik komkommerreepjes toe, en bak soms een omelet en die voeg ik ook toe in reepjes.
    en de “nep” wasabi van de Estafette is heerlijk erbij.
    overigens een makkelijke lunch voor de huisgenoot die buitenshuis werkt en geen brood/tarwe eet.

  4. “Sushi is gemaakt van rauwe ingrediënten met veel vis en zeewier. Super gezond zou je zeggen. In dit artikel prikken we vele mythes door.” Zo zet je de lezer op het verkeerde been. Duidelijk was geweest met zo’n begin: in de reguliere sushi-restaurants … enz.
    Jaren geleden heb ik sushi leren maken in een biologische vegetarische kook-school. Heerlijk en gezond! Met sushirijst (voor het plakkerige), rijstazijn, wasabi (en umeboshi), zeewier, geblancheerde groenten zoals worteltjes, prei, en wat je maar wilt – alles uit de biowinkel.

    • Zoals gezegd is sushi in de meeste restaurants niet bepaald gezond te noemen. Zelf maken (of door een goede chefkok) is perfecto!

  5. Interessant artikel! Maar wat ik niet helemaal begrijp, wat is er mis met gebroken lijnzaad? Hoop dat je me dit even uit kunt leggen, bedankt vast.

    • Gebroken lijnzaad bevat ALA een omega 3 vetzuur. Omega 3 vetzuren kunnen niet tegen zuurstof, warmte of licht. Ze oxideren dan. Verse gebroken lijnzaad is prima, maar door de fabriek voorgemalen is dus geoxideerd.

  6. Hallo Juglen

    Tja interessant, maar af en toe haal ik het toch bij een sushi afhaalrestaurant.
    Voor wat betreft het gebroken lijnzaad, dit is dus niet zo gezond door mijn ontbijtje ‘s-morgens?
    Hele is toch ook niet gezond want dat verteerd niet, toch?

    • Je kunt het beste de lijnzaad heel kopen en dan thuis vlak voor gebruik malen in een vijzel.

    • Ik ben zelf niet in Japan, dus kan ook weinig over de sushi daar vertellen. Als jij je bevindingen aldaar wilt delen, graag!

  7. Ik heb ooit een workshop gehad van jongens die al jaren lang cateren en uit de restaurant business komen. Een van de eerste Chineese top-restaurants in Eindhoven was van hun opa.

    Ook bij hen stond oa sushi op het menu. Mijn eerste reactie was ook waarom er zo veel suiker in moet, ik was echt geschokt. –> om de rijst te laten plakken. (überhaupt ging er heel veel suiker in de meeste gerechten.)

    Wanneer je thuis zelf sushi maakt al dan niet met een pakket dan wordt er bijna altijd veel suiker gebruikt. Aan de rijstazijn is nl vaak suiker toegevoegd. Wanneer je zelf sushi maakt met rijstazijn zonder suiker, zal de rijst niet zo goed plakken. Ik voeg soms een beetje arrowroot toe met wat extra vocht om het te laten plakken. Je kunt ook kiezen voor sushi op basis van quinoa bijvoorbeeld. Ook heel erg lekker.

  8. Kun je niet beter ongebroken lijnzaad eten zodat er geen oxidatie kan plaats vinden of worden de zaadjes dan niet opgenomen/verteerd door het lichaam?

    • Ongebroken wordt niet door het lichaam opgenomen. Je komt ze dan ook gewoon onverteerd weer tegen in de ontlasting. Daarom kun je het beste hele lijnzaden kopen en deze zelf voor gebruik even malen met een vijzel.

  9. Ik ben dol op sushi, at het vroeger elke maand maar nu niet meer ik weet dat het gewoon kweekvis is. Eet het nu nog sporadisch maar kan er dan ook echt van genieten!
    Weet iemand misschien een goede sushi tent zonder het gebruik van kweekvis in omgeving Den Haag?

  10. Ik eet geen sushi omdat ik de regelgeving van de EU niet vertrouw. Alle radioactieve (veilige) waarden voor de invoer van ingrediënten uit Japan zijn na het begin van de ramp met de kernreactoren in Fukushima opgehoogd tot de maximale hoeveelheid.

    De Europese Unie heeft de toegestane radioactieve belasting in levensmiddelen uit Japan fors verhoogd. Tot nu toe was een radioactiviteit van maximaal 600 becquerel (caesium 134 en caesium 137) per kilo toegestaan, maar sinds afgelopen weekend is dat voor bijvoorbeeld visolie of kruiden plotseling 12.500 becquerel per kilo, meer dan 20 x zo hoog. De verhoging is vastgelegd in noodverordening 297/2011 en werd op 27 maart van kracht.

    Terwijl politici het hebben over ‘versterkte controle maatregelen’ en ‘speciale beschermingsstandaarden’ wordt alom gezwegen over de enorme verhoging van de toegestane grenswaarden in voedsel uit Japan. Niettemin worden we gerustgesteld met de verzekering dat we geen enkele zorgen hoeven te maken over radioactieve produkten uit Japan. Uitleg waarom een 20 x zo hoge waarde geen enkel verschil zou maken voor de veiligheid voor de consument kwam er echter niet.

    Volgens de belangenorganisatie Foodwatch leidt dit beleid niet bepaald tot meer vertrouwen van de Europese burger in de EU maatregelen. Foodwatch wil dat er een onmiddellijk importverbod komt voor alle goederen die uit de getroffen Japanse regio komen. Overigens worden er in Europa erg weinig levensmiddelen uit Japan geïmporteerd.

    • Behalve dan de (èchte en verse) Wasabi uit Japan die illegaal het land wordt ingesmokkeld omdat deze radioactief besmet kunnen zijn (vanwege stijgend besmetting grondwater) en vooral bij de betere restaurants terecht komen, omdat deze voor een veel lagere prijs dan de Engelse biologische Wasabi (zonder radioactieve besmetting) op de markt worden aangeboden.

  11. Juglen,
    verbaast me dat je nog steeds lijnzaad niet afraadt,is toch hormoonverstoorder? Ik eet het nooit meer.

    • Het is een fyto-oestrogeen en kan juist de xeno-oestrogenen afremmen. Zelf neem ik het niet. Vooral mannen kunnen beter kiezen voor hennepzaadolie. Bij vrouwen in de overgang (of erna) kan het wel zinvol zijn.

  12. De gember bij sushi kun je trouwens heel makkelijk zelf maken en is dan veel gezonder, want kant en klare bevat zoetstoffen zoals aspartaam. Met wat rijstazijn, mirin en een beetje suiker heb je in een handomdraai de lekkerste gember!

  13. Hallo beste mensen, ik ga me ook ff mengen in de discussie, ik eet elke maand zelfgemaakte sushies met een paar mensen en iedereen helpt aan de grote tafel om een rol te maken, we hebben er veel lol in!
    De ingrediënten die ik gebruik zijn : biologiese rijst met een klein beetje stevia en rijstwijnazijn van biologiese afkomst of quinoa en dan lekker vullen met avocado ( die vind ik de lekkerste) , komkommer, radijs, venkel,courgette ,wortel, gekookte biet, smaakt verrukkelijk ,probeer ook eens haring, heel erg lekker en waddengarnaaltjes en alle biologiese vissen, er zal vast iets bij zijn wat niet zo gezond is maar wel super lekker.
    Eet smakelijk!

  14. Alles is wel ergens gezond of ongezond. Ik denk dat de meesten onder ons moeten focussen op de grote ongezonde dingen.
    roken, bakken in vet , frituren , teveel keukenzout ,gerookt eten etc.

Reacties zijn gesloten.