In Voeding

aardappelenWij Nederlanders zijn dol op aardappelen. Echt een basis voor de Hollandse pot. Wist je dat aardappelen nog maar kort in Europa gegeten worden en dat de aardappel eigenlijk giftig is? In dit artikel leggen we je uit waarom je de aardappel beter kunt laten staan en welke alternatieven dan wel verstandig zijn.

Een aardappel is niet alleen lid van de knollenfamilie, hij is ook nog eens lid van de nachtschadefamilie. Nachtschades zoals paprika’s, aubergine, pepers, tomaten en zeker de aardappel, zijn rijk aan alkaloïden. Alkaloïden zijn gifstoffen die de plant produceert om zich tegen vraat van insecten en mensen te beschermen. Een bekende alkaloïde in aardappelen is solanine. Solanine is hittebestendig, dus ook gekookte en gebakken aardappelen kunnen link zijn om te eten. De hoeveelheid solanine hangt wel af van de omstandigheden waarin de aardappelen zijn gekweekt. Bij speciale kweekaardappelen voor consumptie is de hoeveelheid solanine wel minder dan we in wilde aardappelen tegenkomen.

Maar er is meer aan de hand met de aardappel. Aardappelen bestaan grotendeels uit zetmeel. Zetmeel is eigenlijk gewoon maltose, dat gewoon weer glucose is. Glucose is weer 100% suiker. Tafelsuiker heeft een glycemische index van 65 en honing 58. Gebakken aardappels hebben een glycemische index van 93! De glycemische index geeft aan hoe snel het voedingsmiddel de bloedsuikerspiegel doet stijgen. Een stijging is niet gewenst want dat werkt vreetkicks en diabetes in de hand. Dat er veel suiker in zit is nog niet eens het echte probleem. Het probleem is dat er erg weinig nutriënten tegenover staan. Om een voorbeeld te noemen: de hoeveelheid vitamine C in een aardappel is slechts 8 mg per 100 gram. De hoeveelheid vitamine C in het knolgewas zoete bataat is 26 mg per 100 gram. De aardappel verliest het keer op keer van bijna alle groente en fruitsoorten, als het om de voedingswaarde gaat.

5 alternatieven voor de aardappel

Bataat
We noemen deze knol ook wel de zoete bataat. Het lijkt op een oranje wortel, maar dat is het niet. De smaak is heerlijk zoet en de oranje kleur wil zeggen dat het zeer rijk is aan bètacaroteen.

Yam
Ook een knolgewas, dat we vaak tegenkomen in de Afrikaanse keuken. Je kunt het koken of bakken.

Cassave
Dit is een soort wortelknol, waar het bekende tapiocameel van gemaakt wordt. Cassave moet wel altijd gekookt worden. Wist je dat cassave na aardappelen wereldwijd het meest gegeten wordt van alle knolgewassen? Tegenwoordig is deze knol ook bij Albert Heijn verkrijgbaar en is te herkennen aan de wortelvorm met een bruine kleur.

Aardpeer
Het lijkt qua smaak op een artisjok. Jonge aardperen kun je meteen koken, de oudere kun je beter schillen. De kooktijd is kort, slechts 5 – 10 minuten.

Schorseneren
Men noemt dit gewas ook wel eens “armeluis asperges” door de smaak. De kooktijd is ongeveer 15 minuten en daarna prima te gebruiken in stoofschotels.

Andere knolgewassen die het prima als vervanging voor aardappels doen zijn:
Bieten, wortelen, koolraap, knolvenkel, pastinaak, rammenas, koolrabi, meiknollen en knolselderij.

Af en toe een patatje kan echt geen kwaad, maar drie keer per week aardappels zou ik niet aanraden. Aardappels zijn wel rijk aan kalium, maar dat zijn andere knollen en groentes ook!

Help anderen gezonder te worden:
Showing 39 comments
  • roelf

    Beste Juglen is er in jou nabijheid ooit iemand dood gegaan aan het eten van gekookte cq gebakken aardappelen?????

    • Juglen Zwaan

      Niet direct, maar wel indirect. Erg zijn erg veel mensen in de westerse landen die obesitas hebben, mede door brood en aardappelen. Ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat het eten van nachtschades gewrichtsproblemen kan opleveren. In dit artikel ligt de focus op de alternatieven voor aardappels, zodat je kunt variëren. Helemaal vermijden hoeft helemaal niet.

    • Suus

      Beste Juglen en anderen,

      Bedankt voor deze website en informatie.
      Met zekerheid kan ik zeggen, na het nodige onderzoek, dat het zeer belangrijk is wat je eet> Let daarbij op je eigen lichaam, dat is de graadmeter of iets okay is voor je of niet.In een auto stop je ook de juiste brandstof.
      Soms is het moeilijk om door alle berichten het bos te zien maar luister naar je lichaam. Als iets voor jou wel werkt kraak de persoon die een artikel schrijft dan niet af.Kritiek en/of sarcasme is snel geleverd. ONDERZOEK ALLES EN BEHOUD HET GOEDE! Aardappels en brood werken voor mij ook niet.

  • roelf

    Ik denk dat als ik van jou alternatieven te veel eet
    dat ik dan ook gezondheids problemen krijg.

    Wist jij dat Cassave in principe gevaarlijker is dan de aaardappel??
    Als je cassave niet goed kookt ontstaat er een cyanide verbinding

  • Dirk

    ..dus ook gekookte en gebakken aardappelen zijn link om te eten… Wat een onzin.
    ..de hoeveelheid vitamine C in een aardappel is slechts 8 mg per 100 gram.. Tsja, we eten inderdaad geen aardappelen voor de vitamice C, daar eten we fruit voor..

  • San

    Ieder recht op zijn eigen mening, maar dat meteen doodgaan aan aardappelen eten vind ik dan weer zo kort door de bocht. Als je in een auto rijd, kun je ook in 1 klap weg zijn, dus ja, beetje zinloze opmerking. Wat ik dan wel weer een uitzoeker waard vind Roelf, is je tweede opmerking over de Cassave, al is die persoonlijke tint in de 1e 2 zinnen ook weer totaal overbodig.
    Mijn vraag is, er word gezegd dat tomaten en paprika super gezond zijn, maar vind het dan weer erg verwarrend wanneer ik deze 2 ook in de nachtschade lijst zie staan. Eigenlijk is alles waar TE voor staat niet goed behalve TEvreden. Ik persoonlijk vind dat ieder lijf zijn eigen voeding nodig heeft omdat we simpelweg allemaal een andere leefwijze en voorgeschiedenis hebben, als de basis maar goed is ^_^

    bedankt voor deze info in ieder geval Juglen.

    • Juglen Zwaan

      Elk lichaam is anders. Ik zie dat veel mensen moeite hebben met nachtschades. Onderzoek wat bij je past, maar als een paal boven water staat dat de aardappel absoluut niet rijk is aan nutriënten.

  • Ineke de Wild

    Volgens veel diëtisten zijn aardappelen niet dikmakend en volgens mij gewoon gezond. Het gaat niet om de aardappelen op zich maar wat je eroverheen giet en zo.

    Er zijn zelfs rawfood eters die ze rauw eten en negens last van hebben.

    http://www.veggiechallenge.nl
    http://www.veganchallenge.nl

    • Juglen Zwaan

      Volgens de diëtisten is brood ook heel erg gezond en moeten we dagelijks enkele glazen melk drinken. De hogescholen die diëtisten opleiden worden vaak gratis door de industrie gespekt met informatie. Zoveel mensen als dat er zijn, zoveel dieten bestaan er. Onderzoek en voel waar je lichaam goed op reageert. Dat kunnen ook aardappels zijn.

      • Josee

        Als Diëtisten eerlijk waren zaten ze zonder werk, daar al eens over nagedacht?
        Alle voeding heeft volgens mij voor en nadelen en als ze al geen nadelen hebben kan dat soms wel als je iets combineert bijv vis met nitraatrijke groenten.

  • witteclemens

    Volgens veel diëtisten zijn aardappelen niet dikmakend en volgens mij gewoon gezond. Het gaat niet om de aardappelen op zich maar hoe je ze toebereid, in olie, etc.
    Juglen, ik vind je wel erg oppervlakkig bezig.

    • Juglen Zwaan

      Ik beperk mij hier even tot de aardappel, want over vetten en bereidingswijzen heb ik andere artikelen geschreven.

  • Peggy

    Dank je wel! Ik wist wel dat er iets met de aardappel was waarom je het beter niet kon eten, maar deze uitleg helpt me. Wel jammer van de nachtschades… Laat ik die nou allemaal eens extreem lekker vinden ;-) Ik ga eens zien of ik er wat in kan minderen. Cassave nog nooit geprobeerd. Wat wij hier ook wel doen ipv aardappelpuree is pastinaak puree. Ook heel lekker.

    • roelf

      Peggy de aardappelgroen is gevaarlijker dan de aardappel zelf en dit>> paprika’s, aubergine, pepers, tomaten kun je gerust blijven eten.
      Ik vind dit bericht zelfs bangmakerij.

    • witteclemens

      Peggy, er is niks mis met de aardappel, echt niet.
      Als je geen allergische reacties hebt maakt het echt niets uit.
      Er wordt veel beweerd en niets bewezen op het internet.
      Dus eet lekker door met wat jij wilt.

  • Jenny Pynoo

    Wat een reactie, ge ziet dat er veel patatten liefhebbers zijn, wat men graag eet, geen kwaad woord he! goed of niet ;) Ik eet al 30 jaar nooit niets van aardappels, ben nu 71 jaar met diabetes van mijn 13 jaar en leef nog, en veel beter dan in de tijd met patatten !!!

  • Robin

    de bloedsuikerspiegelstijging kun je dempen door te combineren met vet, eiwit en vezels.
    je eet aardappelen nooit apart altijd icm groenten en vlees.
    Verder goed artikel, dus bedankt voor je heldere en onafhankelijke kijk op de voeding.
    Ik persoonlijk ga meer varieren maar zal de aardappel niet helemaal laten staan.
    de ene week is dit niet goed en de volgende keer weer wat anders,
    Risicospreiding zoals Ralf moorman zegt.

  • Ria van Beek

    Waarom wordt er niet vermeld wat er zo goed is aan de alternatieven? Geen voedingswaarde, geen goede eigenschappen, niets van dit alles. Alleen van de aardappel krijgen we een opsomming te lezen. Zo valt er niet veel te vergelijken.
    Ik hoop, dat ik dat dan ook een dezer dagen wel zal lezen?

  • Erique

    Moet zelf altijd uitkijken met aardappelen ivm bloedsuikerschommelingen, of het nu gebakken of gekookt is.Zoete aardappel is idd stukken gezonder qua inhoudsstoffen dan de gewone aardappel.Goed om er Jamaicaanse kippensoep mee te maken samen met pompoen,wortel, stengelui etc.

  • Quinoa

    quinoa een optie???

  • wanda

    pfff hoop negatieve/ kritische reacties hier. hoe wel kritisch zijn wel goed is, ben ik t (met de kennis die ik inmiddels heb opgedaan) wel met je eens. erg fijn dat je zo veel alternatieven meld! ga eens op onderzoek uit welke hiervan een beetje betaalbaar zijn. dank voor je artikel!

  • TerraGuy

    De ‘glycemic load’ van gekookte aardappel is lager dan die van zoete bataat. Als je zoete bataat gaat stampen of opbakken schiet die waarschijnlijk ook helemaal omhoog.

    Aardappelen zijn ook erg complete voedingsmiddelen, als je 5 aardappels eet krijg je alle aminozuren binnen en een 25 gram eiwit. Kunnen alternatieven dat ook zeggen?

    Hier bekijkt Matt Lalonde de voedingswaarde van aardappelen, en komt tot de conclusie dat ze zo gek nog niet zijn, vooral veel mineralen: http://youtu.be/HwbY12qZcF4?t=26m13s

    Je beschrijft het als een worst-case scenario, waarbij iemand alleen maar patat of gebakken aardappels zou eten en verder niks. Je kan beter zeggen: varieer met wat je eet en niet alleen aardappelen, en al helemaal niet alleen gebakken/gestampte aardappelen. In praktisch elke plant/vrucht/groente zitten stoffen waar je beter niet teveel van binnen krijgt om problemen te voorkomen. Opzij schuiven en demoniseren om wat triviale redenen, daar maak je jezelf niet geloofwaardig mee en help je niemand.

    • Erno

      Dank voor je goede opbouwende kritiek, daar hebben we wat aan!

  • Moniek

    Beste Juglen,
    Top! Valt niet mee om in dit vastgeroeste aardappellandje een kritische noot bij voeding te plaatsen. Helemaal eens, aardappelen schrappen, zoals nog meer voedingsmiddelen bv brood…. Maar durf dat maar eens te zeggen:))

  • Crista

    Ik hield al nooit van aardappels en reageer er ook niet geweldig op. De laatste keer dat ik het op heb zal in november geweest zijn denk ik, was niet mijn eigen keus.
    Laatst wel zoete aardappel geprobeerd, viel ook wel wat zwaar, maar wel een stuk lekkerder, hoe zit het daar eigenlijk mee?

  • Joshy

    Tot nu toe leek ahealthylife een geloofwaardige site, maar als zelfs een gewone gekookte aardappel wordt betiteld als ongezond, waar blijven we dan? Volgens het artikel zijn dan ook slecht: paprika’s, aubergine, pepers, tomaten, want allen zijn rijk aan alkaloïden. Sorry maar ik krijg de neiging om af te haken, want heb intussen wel honderden artikelen gelezen dat gekookte aardappelen gezonde zaken bevatten….

    • Juglen Zwaan

      Joshy, aardappelen mogen best af en toe gegeten worden. De status superfood verdienen ze echter niet…

  • Anke

    In mijn dieet worden gekookte krieltjes in de schil geadviseerd als enige aardappel soort, is het eigenlijk wel gezond om de schil te eten?

    • Juglen Zwaan

      Elke aardappelsoort heeft andere eigenschappen. Ik denk dat als je dit met mate neemt dat je dan wel kunt profiteren van de voedzame kant van aardappels, en tegelijkertijd wel kunt afrekenen met de anti-nutriënten.

  • Karin

    ik wil ook graag even reageren op dit onderwerp. Onze zoon is op dit moment bezig met een eliminatiedieet (ja, het omstreden dieet van mevr. Pelsser). We mochten na de moeilijke eerste 5 weken waarin slechts een beperkt aantal voedingsmiddelen gegeten mochten worden en zijn gedrag (ADHD en ODD kenmerken)enorm verbeterd was (hij had bijna géén kenmerken van ADHD en ODD meer)eindelijk weer aardappelen uitproberen en wat gebeurde: de gedragingen van ADHD en ODD kwamen na twee dagen in alle hevigheid weer terug. Hij stond zelfs te springen op het hoofd van zijn zus die op bed lag!!! Voor ons is het duidelijk dat in elk geval voor mijn zoon geld dat aardappelen géén goed idee zijn. Zelf heb ik ook verteringsproblemen met aardappelen. Maar nogmaals: iedereen moet zelf een keuze maken en zeg nou eerlijk: op zijn tijd een patatje of gebakken aardappeltje is tóch lekker!!!
    Succes iedereen met het maken van de juiste keuze. Luister gewoon naar je lichaam, dat geeft zelf aan wat goed is en wat niet.

  • Sarah Morton

    Interessant artikel wel. Toch ben ik het er niet helemaal mee eens.
    Zelf kan ik niet goed tegen grote hoeveelheden suiker, maar met aardappels heb ik geen problemen.
    Natuurlijke ‘suikers’ zijn ook niet te vergelijken met kristalsuiker.
    Verder ben ik ook geen typische aardappeleter, het liefst kook ik zo afwisselend mogelijk.

    Volgens mij is alles giftig, waar je teveel van neemt, zelfs water.
    In vruchten zitten weer veel (natuurlijke) suikers.

    Het standaard dieet is volgens mij ook niet erg gezond, met vijf boterhammen op een dag, en elke avond aardappels, rijst of pasta.
    Er zijn gerechten met een andere samenstelling, zoals pompoensoep, stoofschotels of wokgerechten.
    Als lunch kun je ook eens een salade nemen.
    Het gaat om afwisseling en voelen hoe je lichaam erop reageert.

    Zoete bataat is inderdaad heerlijk. Dank voor het aandragen van alternatieven. Het is weer een stimulans om gewoonten te doorbreken. :)
    Onlangs ben ik weer een interessante website tegengekomen:
    http://voedzo.nl/

  • Jet

    Goed artikel. Denk dat veel mensen zich hier niet van bewust zijn. Aardappelen, gepasteuriseerde melk, het wordt ons met de paplepel ingegoten.
    Niemand vraagt zich af hoelang al, door wie, en waarom. Geeft t volk brood en spelen.

  • linda

    Beste Juglen en lezers;
    Ik vind patatjes (en brood) heerlijk; maar merk wel dat als ik het niet eet dat ik er meteen enorme voordelen van heb.
    Ik voel me fitter en minder opgeblazen als ik de aardappel uit mijn menu schrap.
    Maar goed; helemaal schrappen wil ik persoonlijk wel, maar lukt me niet omdat ik t zo lekker vind..
    Succes allemaal met het maken van de juiste keuzes waarbij ieder individueel zich goed voelt :-)

  • Eva

    Ik eet ook praktisch geen aardappelen meer en vaar er wel bij: de middagdip is heel sterk verminderd (ik eet ‘s middags warm).
    TerraGuy’s bijdrage van 1 juli 2013 om 15:59 lijkt me echter niet onzinnig. Ik ben benieuwd naar jouw reactie daarop, Juglen.

  • Evelien

    Juglen,

    Dank voor je mooie website!

    Aan de reacties te lezen is een deel van je lezers echter op een hele andere manier van eten bezig..

    Niemand gelooft een woord van de politiek, maar als het op voeding aankomt is iedereen vol vertrouwen..

    Iedereen, onderzoek zelf, als je er aan toe bent, er is heel veel informatie beschikbaar buiten de mainstream media.

  • erik

    Volgens mij zijn tomaten ook lid van de nachtschade

  • Esther

    Hallo Juglen,

    Ik vind het een goed artikel, inderdaad jammer dat de mensen nog steeds in de schijf van vijf geloven en niet door hebben dat we steeds rijker in de ervaringen en wetenschap komen. Het brood, aardappelen en de zuivelprodukten zijn er bij ons zo ingestampt, dat men gewoon de de andere kant niet wil horen. Kom niet aan deze voedingsmiddelen, want de halve westerse wereld slaat op tilt. Ik zou zeggen probeer het eens voordat je in de aanval gaat. Nee we plakken er maar snel etiketten op als we een ziekte of aandoening hebben, das veel makkelijker dan onze gewoonten aanpassen. En anders gaan we gewoon voor wat pilletjes naar een dokter, die zullen je niet vertellen dat je dit soort voedingsmiddelen beter kan laten staan en wat er nog meer te behalen valt aan een betere vitaliteit. Let eens op en kijk om je heen wat er gebeurt en hoe we besodemieterd worden qua voeding. Ik snap dat mensen bang worden van dit soort artikelen, maar hoe moeilijk is het om je er eens ietsjepietsje in te verdiepen. Gedver ik baal zo van dit soort kritieken.

  • Esther

    Tja mensen zijn altijd opstandig als ze lezen dat het ongezond is, maar het niet op willen geven. Wat moet je dan eten, bataat door je zuurkool, boerenkool, of wat dan ook, is toch anders dan wat je gewend bent. Van roken ga je ook niet meteen dood, maar is beter te begrijpen dat dat slecht is. Wij zijn aardappeleters en dan zeg jij dat het slecht is? Ik eet ze al ruim een jaar niet meer, maar mijn tomaatjes kan ik nog geen afscheid van nemen.
    Ik vind het een heel interessant artikel, dat het niet is wat je wil horen is jammer, maar doe er mee wat je wil. Altijd lastig om aan te tonen dat iets schadelijk is, omdat de schade pas veel later zichtbaar is en we daarnaast nog zoveel andere dingen eten en drinken die schade veroorzaken, maar wanneer je gewrichtsklachten hebt, is het de moeite waard om alle nachtschade uit je dieet te halen en te kijken of het verbetering geeft.
    Bedankt voor het artikel!

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken