web
statistics

Probiotica en Prebiotica: Wat is het verschil?

De onderwerpen probiotica en prebiotica worden tegenwoordig vaak besproken in de voedingsleer. Maar ook al lijken de namen op elkaar, toch spelen ze een verschillende rol in je gezondheid. Probiotica zijn nuttige bacteriën, en prebiotica zijn voedselbronnen voor deze bacteriën. We zullen uitleggen wat je over die twee moet weten. Wat zijn probiotica en prebiotica? … Lees verder >

14 wetenschappelijke bewijzen dat mediteren gezond is

In het verleden had mediteren een zweverig imago, maar dat is de laatste jaren helemaal verdwenen. Inmiddels is ook de wetenschap overtuigd: er zijn bijzonder veel studies gedaan naar het effect van meditatie op onze gezondheid. De voordelen blijken legio! In dit artikel zoeken we in de medische literatuur uit wat meditatie voor je gezondheid … Lees verder >

Maken afslankdiëten je echt dikker?

Wereldwijd worden miljarden verdiend in de dieetindustrie. Er zijn echter geen aanwijzingen dat mensen daardoor slanker worden. Het tegendeel lijkt juist waar te zijn. Obesitas heeft over de hele wereld epidemische vormen aangenomen. Ongeveer 13% van de volwassen bevolking in de wereld heeft obesitas en dit percentage stijgt tot 35% in de Verenigde Staten (1, 2). … Lees verder >

17 bewezen tips voor een betere nachtrust

Een goede nachtrust is net zo belangrijk als regelmatige lichaamsbeweging en een gezond dieet. Onderzoek toont aan dat slecht slapen een direct negatief effect heeft op je hormonen, sportprestaties en hersenfunctie (1, 2, 3, 4, 5). Het kan ook leiden tot gewichtstoename en een verhoogd ziekterisico bij zowel volwassenen als kinderen (5, 6, 7). Daarentegen kan een goede slaap je helpen … Lees verder >

7 bewezen manieren waarop matcha thee je gezondheid verbetert

Matcha is de laatste tijd enorm populair; overal, van gezondheidswinkels tot restaurants en café’s vind je matcha-shots, lattes, thee en zelfs desserts. Net als groene thee, is matcha afkomstig van de Camellia sinensis-plant. Het wordt echter op een andere manier geteeld en heeft een uniek nutriëntenprofiel. Boeren verbouwen matcha door hun theeplanten 20-30 dagen voor de … Lees verder >

Is het verstandig om koffie te drinken op een lege maag?

Koffie is zo’n populaire drank dat het consumptieniveau in sommige landen op de tweede plaats komt na water (1). Naast het feit dat de cafeïne in koffie helpt om je minder moe en alerter te maken, kan het je stemming, hersenfunctie en sportprestaties verbeteren. Het kan ook gewichtsverlies stimuleren en beschermen tegen ziekten zoals diabetes … Lees verder >

Spaanse onderzoekers: Vitamine D effectief tegen corona

De afgelopen week zijn de resultaten bekend gemaakt van een Spaans onderzoek naar vitamine D bij de behandeling van COVID-19. Vitamine D bleek de standaardbehandeling veel effectiever te maken. In dit artikel bespreken we de details. De opzet van de studie De studie was van het type gerandomiseerd en dan ook nog dubbelblind. Dat betekent … Lees verder >

Appelazijn en je gezondheid: wat zegt de wetenschap?

Veel mensen hebben een fles azijn in de keukenkast staan. Liefhebbers van gezondheid kiezen meestal voor appelazijn. Voegt appelazijn echt iets toe aan je gezondheid? In dit artikel bespreken we wat appelazijn is en wat het volgens de wetenschap kan doen voor je gezondheid. Wat is appelazijn?Appelazijn wordt geproduceerd in twee stappen: eerst worden appels … Lees verder >

Wat is de houdbaarheid van water? Kan water bederven?

Als je weleens een pak gebotteld water hebt gekocht, heb je misschien gezien dat er een houdbaarheidsdatum op de plastic verpakking staat afgedrukt. Momenteel vermelden de meeste soorten gebotteld water een houdbaarheidsdatum. Dit kan echter een beetje misleidend zijn; je vraagt je misschien af of het water veilig is na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum … Lees verder >

Hoeveel calorieën verbrand je als je 10.000 stappen loopt?

Regelmatig lopen heeft veel voordelen. Het is een gemakkelijke en kosteneffectieve vorm van lichamelijke activiteit en daarnaast kan elke dag voldoende stappen nemen je gezondheid ten goede komen doordat het je risico op depressie verlaagt en helpt bij gewichtsbeheersing, het verbeteren van de hersen- en botgezondheid en de algemene kwaliteit van leven (1). In de … Lees verder >